Abstract
I min masteroppgave, som har tittelen "Læringsstrategier og lærebok", ønsker jeg å vise på hvilken måte læreboka Vidas 1 (Liv Kristiane Bugge m.fl.) imøtekommer kompetansemålene for språklæring i læreplan for fremmedspråk, nivå I, i Kunnskapsløftet (K06). Språklæring forklares i læreplanen som å ha innsikt i egen språklæring og språkbruk, og bruke hensiktsmessige læringsstrategier, som å definere egne læringsbehov, formulere mål, bruke hjelpemidler og vurdere arbeidsprosess og måloppnåelse. Dette er nytt etter K06 som fagspesifikt læreplanmål, og i oppgaven ønsker jeg å se hvordan nye lærebøker imøtekommer disse målene.
Jeg har i oppgaven sett på moderne syn på språklæring i form av Kommunikativ kompetanse slik det er definert av Det europeiske rammeverket for språk, i tillegg til at jeg har sett på noen teorier for læringsstrategier og lesestrategier (R. Oxford og C. Santa). Ut fra Rammeverket, læreplanen og disse teoriene, har jeg laget et kategoriseringsskjema med 11 kategorier i form av læringsstrategier. Jeg har videre plassert alle oppgavene og øvingene i Vidas 1, tekstbok og øvingsbok, inn i disse kategoriene, for å se i hvilken grad Vidas 1 imøtekommer ulike læringsstrategier.
Jeg fant at Vidas 1 har et stort utvalg av varierte oppgaver som fremmer mange ulike læringsstrategier. De gir elevene mulighet til å velge blant et stort antall oppgaver på et nivå som passer den enkelte elev. Ellers finnes det eksempler på oppgaver som kan hjelpe elevene til å lære mer på egen hånd. Ett område hvor jeg fant et lite forbedringspotensiale, var imidlertid hvordan læreboka imøtekommer målet om at elevene skal beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket".