Abstract
Oppgaven tar for seg det fransk-norske handelssamarbeidet de siste 30-40 årene. Frankrike er i dag en av våre viktigste handelspartnere (vårt fjerde største eksportmarked og den åttende største leverandøren). Det finnes en rekke bilaterale avtaler som skal fremme det fransk-norske samarbeidet, og den viktigste av dem er den såkalte Troll-avtalen fra 1986. Det formelle rammeverket for handelsutvekslinger mellom Norge og Frankrike er EØS-avtalen fra 1994. Statistikken viser et stort norsk handelsoverskudd og dette er i hovedsak takket være den betydelige eksporten av gass og olje til Frankrike - denne kategorien utgjør ca 80 prosent av den totale norske eksporten til Frankrike. Generelt er det få og store selskaper som står for det meste av eksporten, til tross for at 99% av norske bedrifter er definert som SMB (små og mellomstore bedrifter), dvs. bedrifter med mindre enn 100 ansatte. Det er tverrpolitisk enighet i Norge om å forsterke det bilaterale samarbeidet med Frankrike. Med utgangspunkt i de politiske målsettingene og de utfordringene norske SMB møter på det franske markedet drøfter oppgaven i hvilken grad det offentlige virkemiddelapparatet og de private aktørene utfyller hverandre. Den forsøker å gi et bilde av de tjenestene som finnes innen eksporthjelp, og avgjøre i hvilken grad de dekker det reelle behovet for assistanse hos norske SMB som ønsker å eksportere til Frankrike.