Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:43:47Z
dc.date.available2013-03-12T11:43:47Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-11en_US
dc.identifier.citationIsaksen, Anne Gro. L'apport de l'oral dans l'enseignement du français au collège. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25684
dc.description.abstractMin oppgave er skrevet på fransk og bærer tittelen « L’apport de l’oral dans l’enseignement du français au collège » – med undertittel « L’enseignement du français au collège: l’examen oral ». Etter at læreplanen Kunnskapsløftet ble innført i 2006, er fransk blitt et muntlig trekkfag til ungdomsskoleeksamen for de elevene som har valgt fransk som andre fremmedspråk. Faget er også tellende ved opptak til videregående skole. Begge disse aspektene representerer noe nytt i fremmedspråkundervisningen innenfor norsk skolehistorie. Til eksamen blir elevene prøvd i sin muntlige kompetanse, evnen til å lytte og forstå, legge fram en presentasjon, delta i spontansamtale og uforberedt samhandling. Elevene skal vise hva de har opparbeidet av kommunikative ferdigheter i løpet av sin opplæring i andre fremmedspråk. Det europeiske rammeverket for språk og språklæring ble utgitt av Europarådet i 2001, altså i forkant av Kunnskapsløftet. Derfor har jeg sett analysert forbindelsene mellom de språklige mestringsnivåene i rammeverket opp mot kompetansemålene i læreplanen for fransk som andre fremmedspråk i Kunnskapsløftet av 2006 (K06). For å se hvilken hjelp lærerne har i de læremidlene som brukes på ungdomstrinnet, har jeg sammenliknet de to læreverkene « C’est chouette » og « Formidable» for å se i hvilken grad de er egnet som gode hjelpemidler for å få fram det muntlige aspektet i undervisningen. Hva skal til for at elevene på ungdomsskolen skal kunne nå kompetansemålene i Kunnskapsløftet best mulig og greie seg godt hvis de blir trukket ut til en avsluttende muntlig eksamen på 10. trinn? Jeg har pekt på faktorer i læringsmiljøet som kan være med på å fremme eller hindre undervisning av muntlig fransk, i tillegg å undersøke metoder for muntlige aktiviteter på siden av læreverkene. Spørsmålet om forholdet mellom muntlig og skriftlig kompetanse er også noe jeg har vært opptatt av i denne oppgaven. Mine kilder er først og fremst Kunnskapsløftet og Det europeiske rammeverket, i tillegg til de to læreverkene. Lang erfaring som ungdomsskolelærer i fransk, samt en rekke kurs og forsøk på faglige oppdateringer har også spilt inn.nor
dc.language.isofraen_US
dc.titleL'apport de l'oral dans l'enseignement du français au collège : l'enseignement du français au collège : l'examen oralen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-13en_US
dc.creator.authorIsaksen, Anne Groen_US
dc.subject.nsiVDP::024en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Isaksen, Anne Gro&rft.title=L'apport de l'oral dans l'enseignement du français au collège&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30183en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo121096en_US
dc.contributor.supervisorHans Petter Hellanden_US
dc.identifier.bibsys120307618en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/25684/1/isaksen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata