Abstract
Vi møter en helt, Castorp, 24 år (nyutdannet ingeniør fra Hamburg) som skal besøke et kursted i fjellene i Sveits i tre uker. Men så skjer det ting som gjør at han blir lenge.
Kurstedet er bare tilsynelatende et kursted, jeg mener at Th. Mann bruker det som et symbolsk bilde på Europa i 1920-årene. Th. Mann er opptatt av å bevare den borgerlige kultur, og borgeren er kroppsliggjort i romanens helt, Castorp. Borgerskapet trues av østlig kultur. Bildet på dette er at Castorp blir forelsket i en dame fra Russland, en dame som står for tydelig ikke-borgerlige verdier. Castorp redder seg fra denne forelskelsen ved å holde avstand til henne. En annen trussel kommer fra to ideologer som har fundamentalistiske ideer, som spesielt er knyttet sammen med tidens framskrittstro. Framskrittstro var en viktig del av borgerlige verdier, men borgeren Castorp skjønner at når framskrittet fremmes gjennom vold, slik ideologene foreslår, vil han ikke være med lenger. Som ingeniørutdannet frykter han at han vil bli et redskap for en slik tro, og det gjør at han har lite lyst til å vende tilbake til det normale samfunnet og praktisere sin ingeniørutdannelse. Th. Mann lar nok sin egen skepsis til det blinde framskrittet komme fram her. Dette er nok en minst like viktig trussel mot borgerverdiene som trusselen fra østlig kultur.
Jeg nevnte Castorps kjærlighet til en dame. Men dette er mer komplisert enn som så, Castorps forelskelse skyldes ikke kvinnelige egenskaper ved kvinnen, men snarere likheten hun har med en mann eller gutt som han kjente da han gikk på skolen. Castorp skjønner etter hvert hvorfor han tiltrekkes av kvinnen og opphisses av sine homoerotiske følelser som igjen dukker opp hos ham. Slike følelser var også tilstede da han som 13-åring gikk på skolen sammen med gutten Hippe. Castorp spiller ut sine rusaktige følelser i forhold til kvinnen, Chauchat, uten å fortelle henne sannheten. Han gjør dette gjennom øyekontakt, få ord utveksles. Når Chauchat drar vekk en tid, får Castorp igjen kontroll over sine følelser, noe som Th. Mann åpenbart synes er viktig. Castorp redder seg også i forhold til ideologene ved at han bare tilsynelatende er fasinert av dem, mens han i virkeligheten ikke vil støtte noen av dem, men inntar et ”Standpunkt der Mitte”.
Min analyse av Castorp og farene mot det borgerlige skjer gjennom at jeg først gjør en grundig utredning av verdihierarkiet som gjelder i borgerskapet. Jeg påviser at Castorp redder seg mot farene fordi han er tro mot de viktige verdiene. Men Th. Mann belyser dette gjennom en systematisk ironi, hvor han unnlater å peke direkte på farene ved ikke-heteroseksuell adferd, og heller ikke farene ved framskrittstroen, men at den oppmerksomme leser godt kan legge merke til det. Th. Mann unngår på denne måten å støte borgerlige lesere i 1920-årene fra seg.
Når det gjelder den samfunnsmessige analysen av romanen peker jeg på at det går an å lese romanen som en diskusjon om politikk mellom Tyskland og Russland i 1920-årene. Th. Mann advarer mot en for stor kontakt mellom de to land, fordi det kan svekke borgerskapet, når Russland er et kommunistisk land. Men samtidig er det ikke derfra den største trusselen kommer mot borgerskapet. Den kommer gjennom indre spenninger i det vestlige samfunn, skapt av framskrittstroen og et kynisk forhold til mennesker som har handikap. I den forbindelse har jeg et avsnitt om autanasie-eksperimenter i Tyskland som ble viktige i 1920-årene, og som er å finne nesten direkte omtalt i boken til Th. Mann.
In the novel Magic Mountain we meet a hero, Castorp 24 years old, newly educated ingenieur, living in Hamburg, who visits for three week his relative, who is patient in a curative hospital in the mountains in Switzerland. Castorp shall stay there for a short time, but get an illness and stays longer. After a while he meet a woman, with whom he fell in love, and also an intellectual person, who speak to him in an interesting way. These two persons are arguments for a longer stay, although he also has got some indication of sickness too.
The curative hospital, who officially have lungsick people as patients, I think is only a symbolic place. Th. Mann in the book, mean to speak about the society in Germany or the whole of Europe in the 1920-ies. In those years the bourgeois society is threatened by the culture coming from the east. This is told by the Russian woman, with whom Castorp engage in a love story. Castorp however do not engage in an intimate relationship with her, but it is a love at a distance. The other treath comes from a man who is highly educated and speak highly about elevated themes of civilisation. He speaks about the importance of progress, and argues that Castorp should go back to Hamburg as soon as possible to work as ingenieur to promote the progress. Castorp thinks it is interesting to listen to him, although it is hard for himself to be able to comment on what Settembrini speak about.
Officially Castorp stays longer because he get ill, but the relationships to the woman and Settembrini is a stronger reason to stay. Castorp, although he is charmed by the arguments of Settembrini do not like it when Settembrini want to promote the progress in other countries with violent means if necessary.
Castorp fears that he himself as ingenieur-educated might become a tool for powers that may want to use him in violent actions. Therefore this fear is an argument for Castorp to stay longer in the hospital. I think we hear the thought that Th. Mann personally have in this topic. He saw the danger of blind belief in progress. This danger to the bourgeois culture in western Europe is more important than the danger of anti-bourgeois culture from the east.
I mention the love to a woman. But it is more complicated as that. She reminds Castorp of his boyish feelings to a boy during his school years (he was 13 years old), which had some homoerotic aspects. After some time Castorp becomes aware that this is the reason why he is attracted by the woman, but he wants nurtyere this feeling, because it gets him in a intoxication. But he do not tell the woman of his homoerotic feeling but want her to believe he is interested in her. He have little physical contact or speech, but eye contact. After a while the woman leave the hospital, and Castorps feelings, come under his control. That he gets his feelings under control is important to Th. Mann I think.
In the second half of the book another ideological person comes, Naphta. He has prolonged dialoges with Settembrini. Castorp saves himself from the opinions of these two persons by keeping distance. He may be faszinated by them, but in the end he will not support any of the ideas they have, but takes the stand “Standpunkt der Mitte”.
My analysis of Castorp and the dangers to the bourgeois life is conducted by a thorough analysis of the hierarchy of values in the bourgeois. I show that Castorp save himself against the dangers by being a truly bourgeois person. Th. Mann show this by using a systematic irony, where he do not point directly to the threats of non-heterosexual behaviour, and also not point to the danger of blind belief in the progress. In this way T. Mann do not irritate the bourgeois reader. The keen reader will become aware of this.
When it comes to the societal analysis of the novel I will maintain that it is possible to read the novel as an discussion about political relations between Germany and Russia/Sowjet during the 1920-ies. Th. Mann seems to warn against too close contact, while Sowjet is a communist country, which do not treat bourgeois people with respect. But this threat is not the most important in the book. Most important is threats which comes from within in Western Europe, from internal forces. The belief in progress can make people cynical, for instance towards older people and people with handicap.
In this connection I have an analysis of the authanasy-experiments which was important in the 1920-ies in Germany. These experiments seems to find place also in the novel.