Abstract
Denne oppgaven undersøker situasjonen for undervisningen av akademisk engelsk skriving i norske videregående skoler etter innføringen av den nye læreplanen Kunnskapsløftet (omtalt også som LK06). I den generelle delen av læreplanen for LK06 kreves det at: "elevene skal være forberedt for videre utdanning etter at de har avsluttet sin videregående utdanning".
For å undersøke den ovennevnte problemstillingen brukte jeg begrepet "mellom- akademisk artikkel", introdusert i en tidligere masteroppgave ved Sparboe (2008). Kriteriene utpekt til mellom- akademiske artikkel består av de grunnleggende kriteriene elevene trenger å lære, for å kunne starte sine akademiske studier med hensyn til å skrive akademiske oppgaver. Videre, introduserer denne oppgaven den forberedende akademiske skrivebane, som en vei for elever og studenter til å bygge opp akademiske skriveferdigheter.
En liste med kriterier knyttet til mellom- akademisk artikkel har blitt samlet basert på kjente forskere innen akademisk skriving. Disse fungerer som grunnelement for min undersøkelse. Lærebøker som LK06, engelsk VG2, VG3 og avsluttende eksamen for engelsk VG3 nivå, ble analysert basert på kriteriene nevnt i den listen.
Mine funn viser at de krav og retningslinjer som er nevnt i LK06, ivaretar retningslinjene for god akademisk artikkelskriving. Jeg konkluderer med at de pedagogiske myndighetene bak byggingen av LK06, under utarbeidelsen av LK06, forbereder den akademiske skrivebanen med gradvis å utvikle sine krav til akademiske engelske skriveferdigheter i LK06. Videre funn viser at lærebøker, eksamen og lærere også følger LK06 i denne forbindelse og utstyrer elevene med nødvendig kunnskap om den mellom- akademiske artikkelsjangeren.
På slutten av masteroppgaven, oppfordrer jeg at utdanningsmyndighetene følger USA og Storbritannia eksempel med å styrke studentenes akademiske skriveferdigheter under høyere utdanning. På denne måten, vil opplæringen i engelsk akademisk skriving som fremheves i LK06 fortsette inn i studentenes høyere utdanning.
Abstract
This thesis investigates the situation for the teaching of English academic writing teaching at the Norwegian upper-secondary school following the implementation of the new curriculum, known as the Knowledge Promotion curriculum (referred to also as LK06). The Core Curriculum of LK06 requires that “the pupils shall be prepared for further education after they completed their upper-secondary school education”.
In order to investigate the above-mentioned issue, I used the term “intermediate academic article” introduced in a previous thesis by Sparboe (2008). The criteria designated to the intermediate academic paper comprise of the basic criteria the pupils need to learn, in order to be able to start their academic studies with regard to writing academic papers. This thesis also introduces the preparatory academic writing path, as the road leading the pupils and students to the construction of the ideal academic article.
A list of the criteria associated with the intermediate academic paper has been made based on the views of well-known scholars in the field of academic writing, functioning as the main tool for the investigation conducted in this thesis. The LK06’s syllabuses for English VG2 and VG3, the respective textbooks and final examinations for the English VG3 level were also analysed based on the criteria stated in that list.
My findings revealed that the demands and guidelines mentioned in LK06 deal with the issue of academic writing, unlike the case with R-94 as found by Sparboe (2008). I concluded that the educational authorities behind the construction of LK06 had the goal of preparing of the pupils with regard to academic writing in mind, when developing LK06. They pave “the preparatory academic path”, by gradually developing their requirements with regard to addressing the criteria necessary for the intermediate academic paper in LK06. Furthermore, the findings show that the textbooks, examinations and teachers also follow the LK06 in this regard and equip the pupils with the necessary knowledge regarding the intermediate academic paper.
At the end of the thesis, I suggest that the educational authorities follow the US and UK examples of and continue the construction of the preparatory academic writing path for the higher education of the students. By doing this, the overarching effect of English academic writing, implanted in the LK06 will be preserved as a path stretching from upper-secondary school, to higher education.