Abstract
Denne masteroppgaven er en komparativ analyse av sjanger og selvfremstilling i Vladimir Nabokovs Speak, Memory (1966) og Karl Ove Knausgårds Min kamp. Første bok (2009). Speak, Memory er en uttalt selvbiografi og Min kamp. Første bok er en roman. I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke om det finnes muligheter for at vi kan behandle verkene på motsatt vis. Kan Nabokovs selvbiografi leses som en roman? Er det realiserbart å konstatere at Knausgårds selvutleverende roman ikke tilhører noen form for fiksjonssjanger, og bør betegnes som selvbiografi? Oppgaven er delt inn i syv kapitler inkludert innledning og konklusjon. Det blir etablert et sjangerspørsmål som undersøkes ved hjelp av de selvbiografiske paktene og kontraktene til Philippe Lejeune (On Autobiography) og Poul Behrendt (Dobbeltkontrakten, en æstetisk nydannelse). I Min kamp. Første bok. vektlegges temaet død og forholdet til forfatterens far. Speak, Memory analyseres spesielt gjennom personen Madeimoselle O. og livet som tema. Sammen med analyse av selvfremstilling diskuteres sjangerspørsmålet detaljert i fire hovedkapitler: ”Knausgård og døden”, ”Knausgård og far”, ”Nabokov og livet” og ”Nabokov og Madeimoselle O”.