Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:38:15Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-27en_US
dc.identifier.citationEspedal, Tore Engelsen. En tanke tonet ut i verden. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25136
dc.description.abstractGjennom hele sin karriere forsøkte komponisten Richard Wagner (1813-1883) å imøtekomme en konflikt mellom kunst og samfunn. I bestrebelsene på å forme et publikum som kunstneren kunne henvende seg til uten at møtet ville oppleves som fremmedgjørende, trakk Wagner opp planer for teaterreformer og utbroderte fremtidsvisjoner i systematiske utlegninger. For hver gang han mislyktes fikk det han til å tenke gjennom problemet fra et nytt og annerledes ideologisk og praktisk standpunkt. Denne avhandlingen fremstiller Wagners kunstsyn som en respons på utfordringer i det nittende århundrets situasjon. For Wagner hadde denne kampen mot samtiden – dens markedsprinsipper, evne til å gjøre uvurderlige varer til masseprodusert gods, de kristen-borgerlige kyskhetsidealene - et klart mål: Wagners kamp for å fri kunsten fra markedsmentalitetens onde sirkel var del av en forestilling om at kunsten innehadde evner som var kraftfulle nok til at den egenhendig kunne rydde plass til seg og sine. I sin livslange jakt på en scene gav han kunsten religionens karaktertrekk. Forsøket på å kartlegge sitt eget kunstideals relasjon til det øvrige samfunnet fremhevet menneskets evne til å foredle mytiske opplevelser, og appellerte til individets følelsesliv, underbevissthet og irrasjonelle krefter. Samtidig formet han kunstidealet til en rasjonell og kollektiv samfunnsmessig kraft. Sjelden har et slik syn på kunst blitt fremmet med en så konsekvent samfunnskritisk besluttsomhet. Men der andre kunstnere som insisterte på å få møte verden på sine egne premisser var uten frykt for å falle utenfor kollektivets synsfelt, oppgav ikke Wagner ønsket om massenes gunst. Fremstillingen av Wagners kunstsyn er en fortelling om kunsten som det moderne menneskets redning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn tanke tonet ut i verden : et idéhistorisk studium av Richard Wagners kunstsynen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-12-14en_US
dc.creator.authorEspedal, Tore Engelsenen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::162en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Espedal, Tore Engelsen&rft.title=En tanke tonet ut i verden&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24532en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97405en_US
dc.contributor.supervisorTrond Berg Eriksenen_US
dc.identifier.bibsys100883028en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/25136/2/masteroppgave_tore.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata