Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:38:19Z
dc.date.available2013-03-12T11:38:19Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-22en_US
dc.identifier.citationHeramb, Espen. Relativitetsteori og positivismekritikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25135
dc.description.abstractEtter at Einsteins generelle relativitetsteori ble bekreftet ved astronomisk observasjon den 29. mai 1919, ble det produsert en stor mengde litteratur som diskuterte de ulike aspektene ved teorien. Også i filosofien ble relativitetsteorien mottatt med åpne armer, og av mange ansett som et viktig bidrag til utviklingen av en ny retning i filosofien, mens andre tolket den som en bekreftelse av deres egen filosofi. På tross av denne brede debatten blant de ulike filosofiske miljøene, fikk de filosofiske fortolkningene som de logiske positivistene skrev en unik og priveligert status. Forståelsen av disse tekstene som de mest riktige og tidvis eneste mulige fortolkningene av relativitetsteorien, blir ofte omtalt som ”the recieved view”. Et slikt syn har overskygget mange av de alternative fortolkningene av relativitetsteorien som ble gjort på 1920-tallet. ”The recieved view” har derfor ført til at mange av de andre debattantene som på 1920-tallet beskrev og diskuterte de filosofiske konsekvensene av relativitetsteorien, har blitt omtalt som positivister. Harald Schjelderup er et offer for en slik feilfortolkning her i Norge. Hans behandling av fysikken, og de forutsetningene den hadde for kunnskapsteorien har blitt omtalt som et uttrykk for hans positivistiske legning. Denne oppgaven går en slik forståelse i sømmene, ved å analysere både hans tekster som omhandler fysikken og naturvitenskapen, og de øvrige tekstene han skrev da han var professor i filosofi på 1920-tallet. Analysen vil vise at en forståelse av hans forfatterskap som positivistisk må vike plass for en alternativ forståelse som legger vekt på elementer fra den andre store filosofiske strømningen i det 20ende århundre: fenomenologien. Oppgaven stiller seg dermed i en kontekst med historieskrivning som ikke aksepterer ”the recieved view” som en autoritativ kilde til historisk kunnskap, men som heller henvender seg til kildene slik de foreligger, og leser dem opp mot en historisk og samtidig kontekst.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRelativitetsteori og positivismekritikk : en idéhistorisk analyse av Harald Schjelderups filosofiske og kulturkritiske teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-04-21en_US
dc.creator.authorHeramb, Espenen_US
dc.subject.nsiVDP::162en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heramb, Espen&rft.title=Relativitetsteori og positivismekritikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24528en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97116en_US
dc.contributor.supervisorJan-Erik Ebbestad Hansenen_US
dc.identifier.bibsys100882145en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/25135/2/masteroppgave_DUO.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata