Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:38:00Z
dc.date.available2013-03-12T11:38:00Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-14en_US
dc.identifier.citationHermansen, Sunniva Horn. Typisk norsk å være norsk? . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25133
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om Margreth Olins dogumentarfilm Ungdommens Råskap, innspilt i vårmånedene 2004 på en Ungdomsskole i Oslo med stor kulturell variasjon i elevmassen. Jeg har foretatt en idéhistorisk analyse av begrepet norsk nasjonalidentitet, med hovedvekt på hvordan denne kommer til uttrykk i møte med den flerkulturelle skolehverdagen slik denne fremkommer i filmen. Med dette perspektivet som utgangspunkt diskuterer jeg den norske nasjonalidentitetens utfordringer i globaliseringens og internasjonaliseringens tidsalder, i denne oppgaven tydeliggjort gjennom debatten mellom essensialistiske og konstruktivistiske forklaringsmodeller. I tillegg til å plassere Olin i en samfunnskritisk tradisjon, analyserer jeg fire eksempler hentet fra filmen, som alle berører sider ved den norske nasjonalidentiteten i møte med den norske flerkulturelle skolehverdagen. Etter lange assimileringstradisjoner har Norge for lengst inntatt en integrasjonspolitisk hovedlinje, men begrepsdefinisjonene synes uklare. I oppgaven undersøker jeg hvordan denne uklarheten, samt hvordan den norske nasjonalidentitetens idéhistoriske innhold, påvirker forholdet mellom majoritetskulturens og minoritetskulturenes opplevelse av nasjonal identitet slik det kommer til uttrykk i Olins filmunivers.nor
dc.description.abstractThis assignment concerns the Norwegian director Margreth Olin´s dogumentary Ungdommens Råskap. The movie was shot during springtime 2004 at a junior high school in Oslo with great cultural diversity among the pupils. Through the framework of history of ideas, I have analysed the concept of Norwegian national identity, focusing on the specific expression the national identity has in a dialogical relationship between different cultures as they expresses themselves through the participants in the film. With basis in this notion, I discuss the challenges the Norwegian national identity faces in the age of globalisation. I analyse four excerpts from the film that deals with aspects concerning national identity and its expressions in the Norwegian everyday school life, and place Olin in a critical tradition. In a historical perspective, the idea of integration is relatively new in Norway, and it still seems to search for its practical realisation in society today. In this assignment I examine this confusion and how it affects the relationship between the majority and the minority cultures, as expressed in Margreth Olin´s film.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTypisk norsk å være norsk? : en idéhistorisk studie av den norske nasjonalidentiteten i møte med det flerkulturelle i Margreth Olins film "Ungdommens råskap"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-04-21en_US
dc.creator.authorHermansen, Sunniva Hornen_US
dc.date.embargoenddate3017-11-09
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.subject.nsiVDP::162en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hermansen, Sunniva Horn&rft.title=Typisk norsk å være norsk? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24537en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96856en_US
dc.contributor.supervisorTrond Berg Eriksenen_US
dc.identifier.bibsys100882331en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/25133/1/SunnivaxMasterx2009xFerdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata