Abstract
De skotske opplysningstenkerne i Skottland på siste halvdel av 1700-tallet debatterte hvorvidt markedets fremvekst ville prege deres kultur. Den økte verdenshandelen som skjøt videre fart med liberaliseringen av den merkantilistiske politikken, og yrkesdifferensieringen som åpnet for handelsspesialisering og ny organisering av manufakturproduksjonen, skapte en formidabel vekst i nasjonen. Veksten kom ikke uten kostnader. Selv om føydalismens oppløsning hadde frigjort folket fra føydalherrene, var man samtidig som en økonomisk aktør i markedet blitt til en slave av det økonomiske systemet.
Det var flere forhold ved den kapitalistiske kulturen som den skotske skole mente ville bli berørt av markedets fremvekst. Markedssamfunnet dannet en ny sosial arena bestående av fremmede, hvor man nå kunne omgå sosialt med folk man var emosjonelt likegyldig til. Det var ikke lenger slakterens, bakerens og bryggerens nestekjærlighet som sikret ens middag, men deres egeninteresse. Det hele vitnet om et kjøligere klima. Likevel fantes det lyspunkter. Vennskapsbånd ble revitalisert. Det handelskapitalistiske samfunnet skilte den sympatiserende relasjonen fra den egeninteresserte, og åpnet for vennskap som var til glede for enkeltindividene, fristilt fra kontrakt og forpliktelsesforhold, som var naturlig i den føydale tid.
Handelen siviliserte mennesket og hevet det generelle velstandsnivået i samfunnet. Handelen gjorde individene dessuten mer fredlige og forutsigbare, det siviliserte individenes manerer og oppførsel. Handelskapitalismens fordeler ble veid opp mot frafallet av tidligere moral. Spesialiseringen som fulgte med utdifferensieringen i markedet, ble oppnådd på bekostning av borgerdyden. Det var ikke lenger mulig å være et helt og dydig, samfunnsengasjert individ. Likevel mente de skotske tenkerne at det handelskapitalsistiske samfunnet fremsto som et høyere stadium i samfunnsutviklingen som var å foretrekke fremfor tidligere stadier i historien. Denne masteroppgaven belyser gjennom den skotske opplysningsdebatten hvordan den skotske skole mente at fremveksten av markedet ville skape en ny kultur i det handelskapitalistiske, økonomiske markedssamfunnet.