Abstract
SAMMENDRAG
Mellomkrigstidens debatt om politikk og kultur i Norge var sterkt preget av det radikale tidsskriftet Mot Dag. Tidsskriftet Vor Verden, redigert av forfatteren Ronald Fangen, var en viktig motpol til Mot Dag. Mens Mot Dag har vært gjenstand for en god del forskning, finnes det imidlertid ingen lengre framstillinger av hva Vor Verden sto for. Denne oppgavens utgangspunkt er det følgende: En undersøkelse av Fangens tidsskrift er viktig for forståelsen av mellomkrigstidens politiske og kulturelle motsetninger.
Oppgaven tar utgangspunkt i de åtte årgangene av tidsskriftet (1923-31). Jeg undersøker hvilke oppfatninger av politikk, vitenskap og kultur som kommer til uttrykk i tidsskriftet. Vor Verden blir også sett i sammenheng med den øvrige samfunnsdebatten i mellomkrigstiden.
Vor Verden var en publikasjon som fremmet bestemte syn på samfunnet. Tiddskriftet er blitt referert til som representativt for "den annen front", som "humanister", og som "fascister". For å gripe hvilken oppfatning av samfunnet som kommer til uttrykk i Vor Verden, har jeg brukt den tyske sosiologen Karl Mannheims teori om tankestiler. Mannheim mener en epokes Weltanschauung, dens verdensanskuelse, kommer til uttrykk gjennom en tankestil, en måte å tenke på. Denne tesen er et godt utgangspunkt for en analyse av et tidsskrift som fremmer bestemte syn på samfunnet. Å se på formale tegn ved språket, som metaforbruk og oppfatninger av tid - uttrykk for en tankestil - i tillegg til meningsinnholdet i artiklene, vil være nyttig i forsøket på å etablere hvilket syn på verden som kjennetegner et tidsskrift. Oppgaven drøfter hvorvidt Vor Verden ble redigert på bakgrunn av det Karl Mannheim kaller en konservativ verdensanskuelse.
I oppgavens kapittel 2 går jeg gjennom Karl Mannheims analyse av konservatismen. Deretter, i kapittel 3 leser jeg Vor Verden ved hjelp av de kjennetegnene ved en konservativ tankestil som Mannheim skisserer. Det fjerde kapittelet tar for seg utslagene av en slik konservativ tankestil i den politiske debatten, mens kapittel fem drøfter den vitenskapelige og kulturelle debatten i Vor Verden.