dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:38:15Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:38:15Z | |
dc.date.issued | 2003 | en_US |
dc.date.submitted | 2003-09-08 | en_US |
dc.identifier.citation | Hansen, Britt Hogstad. Enhet og Dannelse. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/25029 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Denne avhandlingen presenterer et annet bild av den tyske arkitekten og pedagogen Walter Gropius (1883-1969) enn det som har vært vanlig til nå i Norge. Ofte blir han fremstilt som en av funksjonalismens fremste representanter og en som banet vei for den moderne arkitekturen. I denne sammenheng beskrives han ofte som en som brøt fullstendig med alle tidligere tradisjoner. Denne oppgaven vil derimot forsøke å vise at han ikke brøt med tidligere tradisjoner, men at han i høyeste grad var en del av en lengre tradisjon.
Helt sentralt i tenkningen til Walter Gropius var et ønsk om å forene alle sider ved kunsten og livet. Alt skulle forenes til et nytt enhetskunstverk under arkitekturens ledelse. Hans drøm å gjenskape en slik kunstnerisk og sosial enhet, fikk han i 1919 til å opprette en skolen Das Staatliche Bauhaus i Weimar. Dette var en skole for det vi i dag vil kalle design og eksisterte frem til 1933. Tidsmessig falt skolens eksistens sammen med Weimar-republikken og Tysklands første forsøk på å gjennomføre et demokrati i praksis. Walter Gropius opprettet Bauhaus i henhold til hans overbevisning om at det ikke nyttet å fremme en slik kunstnerisk og sosial enhet ved å ta i bruk politiske midler. Den beste og mest effektive måten å få gjennomslag for sine ideer var ved å danne og å oppdra kunstnerne, arkitektene og folket. For kun ved at alle ble i stand til å tenke og handle helhetlig ville en kunstnerisk enhet bli et faktum. Tiltross for at Gropius grunnla en ny skole for å fremme sine interesser, så var han mer opptatt av at skolen skulle drives etter demokratiske prinsipper, enn å få trumfet igjennom sine forslag.
Den grunnleggende ideen i tenkningen til Walter Gropius er en idé om en enhet bestående av et mangfold, som streber etter å bli til en enhet. Dette er en grunnleggende forestilling som i følge Ernst Cassirer, en tysk filosof og Gropius` samtidige, mente kunne tilbakeføres til filosofen Leibniz og hans monadebegrep. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke om det finnes en idémessig forbindelse mellom enhets og dannelses idealene til Walter Gropius og monadebegrepet til Leibniz. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Enhet og Dannelse : En idehistorisk analyse av enhets og dannelses idealet til Bauhaus direktøren Walter Gropius | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-04 | en_US |
dc.creator.author | Hansen, Britt Hogstad | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::162 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hansen, Britt Hogstad&rft.title=Enhet og Dannelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-8337 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 13095 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Ingrid Markussen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 040654567 | en_US |