Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:36:33Z
dc.date.available2013-03-12T11:36:33Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-05en_US
dc.identifier.citationFeragen, Anne Rose Røsbak. Forholdet mellom mimetisk kunst og erkjennelse belyst gjennom to kontrasterende kunstverk og to ulike filosofiske teorier . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24999
dc.description.abstractI dette essayet tar jeg utgangspunkt i et teaterprosjekt som skildres i filmen New York i et nøtteskall av Charlie Kaufman. Prosjektet drives frem av den fiktive teaterregissøren Caden Cotard. Hans mål er å fremstille det han oppfatter som den sanne virkeligheten. Han velger etterligning som metode og tilstreber fullstendig korrespondanse mellom verket og originalen. Jeg vurderer dette prosjektet ut fra to ulike teorier om hvordan kunst kan gi erkjennelse. For å undersøke hvorvidt Cotards verk kan være opphav til erkjennelse vil jeg først gå til Aristoteles’ teori om mimetisk kunst slik den presenteres i Poetikk og deretter se på Martin Heideggers kunstteori slik den er formulert i Kunstverkets opprinnelse. Deretter presenterer jeg et annet mimetisk verk, filmen Dogville av Lars von Trier, som et motstykke til Cotards teaterprosjekt. Jeg vurderer også dette kunstverkets mulighet til å gi erkjennelse gjennom de to ovennevnte teoriene. Ved å sammenligne de to kunstverkene avdekker jeg to vidt forskjellige mimetiske strategier. Mens Cotard forsøker å kopiere den virkeligheten han kjenner inntil minste detalj, velger von Trier å fremstille kun det som er relevant for fortellingen. Avslutningsvis ser jeg nærmere på hvordan valget av mimetisk strategi påvirker kunstverkets mulighet til å gi erkjennelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleForholdet mellom mimetisk kunst og erkjennelse belyst gjennom to kontrasterende kunstverk og to ulike filosofiske teorieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-13en_US
dc.creator.authorFeragen, Anne Rose Røsbaken_US
dc.subject.nsiVDP::161en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Feragen, Anne Rose Røsbak&rft.title=Forholdet mellom mimetisk kunst og erkjennelse belyst gjennom to kontrasterende kunstverk og to ulike filosofiske teorier &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23248en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92539en_US
dc.contributor.supervisorArild Pedersenen_US
dc.identifier.bibsys093508905en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24999/4/FIL4091_ARRF.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata