Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:36:45Z
dc.date.available2013-03-12T11:36:45Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-12-01en_US
dc.identifier.citationTømmerås, Heidi Hansen. Gibbards normative logikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24986
dc.description.abstractÅ kunne gjøre rede for de objektive kjennemerkene til normativ diskusjon har tradisjonelt vært en utfordring for ikke-kognitivister. Gibbard mener han, med sin norm-ekspressivitiske analyse av normative termer kan gi en slik redegjørelse. Å dømme normativt er å uttrykke sin aksept fo normer som tillater det, hevder Gibbard. Normative dommer er ikke følelser eller disposisjoner til følelser, mener Gibbard; men omhandler hvilke følelser, tanker eller handlinger som er «rasjonelle» i betydningen «passende»: «A judgment is normative, (...) if on analysis, the judgment includes the simple, non-natural concept of warrant», skriver Gibbard. Ideen er altså å gi en ekspressivistisk redegjørelse for rasjonalitesdommer. Å kalle noe rasjonelt er å uttrykke sin aksept for normer som tillater det, skriver Gibbard: det er å uttrykke en kompleks sinnstilstand som består i å akseptere normer. Sinnstilstanden skal gjøres rede for psykologisk med hjelp av de redskapene som evolusjonsteori gir oss tilgang på. Normer er, som et resultat av våre koordineringsbehov, motivasjons-ladede, argumenterer Gibbard: å akseptere en norm innebærer å handle, tenke eller føle i tråd med den. Samtidig er normer diskursive av natur og egner seg for resonnering: å akseptere normer innebærer å være disponert til å også akseptere det som følger fra dem, skriver Gibbard. Dette gir oss de redskapene vi trenger for å gjøre rede for de objektive kjennetegnene til normativ diskusjon, mener Gibbard. Jeg argumenterer i oppgaven for at Gibbard ikke kan løse det såkalte Frege-Geach problemet ved hjelp av disse redskapene. Problemet omhandler ett av de av de objektive kjennetegnene til normativ diskurs: det faktum at normative utsagn inngår i komplekse logiske sammenhenger som om de skulle kognitive. Setningen «det er galt å lyve» har den samme meningen uavhengig av om den står alene eller inngår som antesendent i «hvis det er galt å lyve så er det galt å få lillebroren sin til å lyve». Det må være sånn fordi vi ved hjelp av modus ponens kan slutte til «det er galt å få lillebroren sin til å lyve» fra de to overnevnte setningene uten å begå en feilslutning. Problemet er at det ikke ser ut som om noe er uttrykt i den relevante betydningen av ordet når «det er galt å lyve» fungerer som antesendenten i den nevnte kondisjonalen. Dermed kan det se ut som om meningen til den normative setningen likevel ikke kan gis ved en ekspressivistisk analyse. Gibbard presenterer i Wise Choices, Apt Feelings en løsning på dette problemet. Det synes å oppstå en del problemer for løsningen hans, problemer Gibbard i Thinking How to Live forsøker å løse ved hjelp av en omfattende omstrukturering av den opprinnelige teorien. Jeg forsøker i oppgaven å klargjøre både hva problemene og de forskjellige løsningen går ut på.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGibbards normative logikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-03-12en_US
dc.creator.authorTømmerås, Heidi Hansenen_US
dc.subject.nsiVDP::161en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tømmerås, Heidi Hansen&rft.title=Gibbards normative logikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21313en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo87575en_US
dc.contributor.supervisorOlav Gjelsviken_US
dc.identifier.bibsys091795303en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24986/1/EndeligUtgaveNYXP.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata