Abstract
Denne oppgaven tar for seg persepsjon og berettigelse. Hvordan kan sanseinntrykk sies å berettige oppfatninger, og er dette avhengig av hvordan man forstår perseptuelle tilstanders innhold? Oppgavens ambisjon er å nærme seg en forståelse av hvordan perseptuelle tilstander kan være grunner, hvilke krav som må oppfylles for å innfri dette, og hvordan forståelsen av perseptuell erfarings innhold er knyttet til berettigelse.
Ikke-konseptualisme vies mest fokus, da dette er en posisjon som tilsynelatende får problemer med å redegjøre for grunner og rasjonelle relasjoner. En typisk innvending mot ikke-konseptualisme formuleres av John McDowell, som argumenterer for at rasjonelle relasjoner mellom perseptuelle tilstander og oppfatninger krever konseptuelt innhold. Sentralt i denne innvendingen står tanken om at rasjonelle relasjoner krever oversikt mellom innholdene, og en kritisk granskning av relasjonen. Disse to kriteriene kan, i følge McDowell, bare oppfylles dersom perseptuell erfaring har konseptuelt innhold. Kritikken blir undersøkt nærmere, og det blir antydet at den ikke kan tvinge gjennom konseptualisme, men betraktningene vil bli fulgt opp videre i oppgaven, og det hevdes at de peker på noe essensielt når det gjelder grunner.
Oppgaven ser på ulike alternativer ikke-konseptualisten har til å redegjøre for grunner og berettigelse. Vesentlig oppmerksomhet vies Christopher Peacocke, Tyler Burge og Richard Heck, og disse diskuteres opp mot McDowell og generelle betraktninger rundt berettigelse og grunner. Forslagene skiller seg blant annet på hvilken vekt de legger på subjektets aktive deltakelse og tilgang til egen berettigelse, samt hvorvidt persepsjon gir grunner. Burge benekter at perseptuelle oppfatninger inntas på bakgrunn av grunner, mens Heck holder det motsatte synet. Peacocke stiller seg i en slags mellomposisjon, der subjektet ikke trenger å kjenne til sin egen berettigelse, men kan, dersom det møter noen kriterier, plassere perseptuell erfaring i grunngivende relasjoner med oppfatninger. Jeg forsøker å se på tiltrekkende og mindre tiltrekkende sider ved de ulike ikke-konseptuelle alternativene.