Abstract
Oversatt fra engelsk: Det ortodokse synet på sanseerfaring i dagens filosofi er at erfaringstilstander har representasjonelt innhold. Mens det er overraskende vanskelig å finne eksplisitte argumenter for dette synet, er det vanlig å motivere det ut fra refleksjon over hvordan det er å erfare gjenstander – spesielt over hvordan erfarte gjenstander framtrer eller ser ut for den som erfarer dem. Det foreliggende arbeidet forsøker å klargjøre og vurdere denne måten å motivere at sanseerfaring har representasjonelt innhold. I det jeg følger C. Travis, en av flere filosofer som nylig har argumentert mot dette synet ut fra naiv realisme, argumenterer jeg for at refleksjon over hvordan gjenstander framstår i erfaringen ikke støtter konklusjonen at erfaring er representasjonell. I stedet støtter slik refleksjon naiv realisme. Selv om denne konklusjonen åpenbart ikke beviser at det representasjonelle synet er feil, håper jeg det foreliggende arbeidet kan bidra til den pågående debatten mellom tilhengere av det representasjonelle synet og tilhengere av naiv realisme.
Current orthodoxy in the philosophy of perception is that perceptual states have representational content. Though it is surprisingly difficult to find explicit arguments for the view, one common way to motivate it is by way of reflection on what it is like to perceive objects – in particular, on how perceived objects are presented or appear to the perceiver. The present work attempts to get clearer on this way of motivating perceptual content. Following the lead of C. Travis, one of several philosophers who have recently argued against the representational view from the standpoint of naïve realism, I argue that reflection on how objects appear in perception does not support the conclusion that perception is representational. In fact, such reflection seems to support naïve realism. Though this conclusion surely doesn’t prove the representational view wrong, I hope the present work may contribute to the current debate between adherents to the representational view and naïve realists.