Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:37:14Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-15en_US
dc.identifier.citationHalvorsrud, Hedvig Elisabeth. Livet. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24828
dc.description.abstractAristoteles proklamerer to typer liv som begge vender mot en evighet, og derfor begge sikrer et evig liv. Det ene er det biologiske og fysiske livet i naturen som går ut på at alt levende strever for å opprettholde generasjonenes, og derved artenes eksistens ved å innta næring og formere seg. Det andre formen for liv er å leve slik at det blir mulig å nærme seg det guddommelige livet og ved å ta del i dette, leve evig. Dette kan et dydig liv føre fram til, sier Aristoteles, ved at et menneske er så edel og dannet at kun det beste kommer til syne i vedkommendes handlinger. Denne personens handlinger er uttrykk for en realisering av hans potensielle evner, og vi ser ham leve sitt liv på sitt beste. Den spenningen som åpenbart er mellom disse to former for liv, vil jeg utrede i forhold til hva som kan være en mulig forbindelse mellom dem, eller om det faktisk går ut på samme sak, når det gjelder selve livet og det å være i live. Siden det å leve er å metabolisere, prosessere, forflytte og istandsette noe, og ved å aksjonere opprettholde livet, vil bevegelsens type, og det som kjennetegner det som er levende sitt være interessant som mål for utredning om dette er forbindelsen mellom de ulike livene. Aristoteles hevder at det finnes to typer bevegelse, den rettlinjede og den sirkulære. Han hevder også at de 4 elementene som vi finner i fysiske ting har rettlinjede bevegelser og det himmelske elementet eter som også er first body bare har sirkulære bevegelser. I tillegg hevder han også at tingene i naturen har begge typer bevegelse. Mitt anliggende blir å presentere en løsning som går ut på at det i mennesker finnes bevegelser som kan komme i kontakt med det guddommelige slik at vi ved dette lever evig fordi vi er knyttet til det evige. Det som ligger nærmest det guddommelige og edle, er det høyeste nivå av intellektualitet. Ved sjelskapasiteten nous har mennesker mulighet til å komme nær en ren aktualitet ved hjelp av den rene, høyeste og ypperste tanken som er evig og guddommelig. Det er de 5 elementenes bevegelse som muliggjør kontakten mellom det biologiske i de jordiske elementene og det himmelske ved elementet eter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLivet : en studie av livet hos planter, dyr og mennesker og hvordan den påståtte spenningen mellom det biologiske og metafysiske livet i Aristoteles’ teori, handler om det evig liv og kan forklares ved elementenes bevegelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-04-18en_US
dc.creator.authorHalvorsrud, Hedvig Elisabethen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::161en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Halvorsrud, Hedvig Elisabeth&rft.title=Livet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26688en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107932en_US
dc.contributor.supervisorEyjólfur Kjalar Emilssonen_US
dc.identifier.bibsys112293107en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24828/1/masteroppgave.livet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata