Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 121-140 of 435
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen? (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Denne oppgaven er en kvalitativ casestudie som utforsker hvordan rektorer tilrettelegger for utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. For å svare på problemstillingen etablerer vi et teoretisk rammeverk for analyse ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Denne oppgaven er en kvalitativ casestudie som utforsker hvordan rektorer tilrettelegger for utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. For å svare på problemstillingen etablerer vi et teoretisk rammeverk for analyse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunnen for studien har vært de endrede kravene som stilles til dagens skoleledere/ rektorer. Rektorrollen har utviklet seg fra det å jobbe med profesjonell og faglig styring av skolen til en mer mangfoldig rektorrolle. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Oppgaven er en kvalitativ casestudie av hvorfor fem nyutdannede lærere valgte å slutte som lærere. Studien har belyst følgende fenomen: Hvorfor slutter nyutdannede lærere? Organisasjons- og utdanningsforskning inspirerte ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Oppgaven er en kvalitativ casestudie av hvorfor fem nyutdannede lærere valgte å slutte som lærere. Studien har belyst følgende fenomen: Hvorfor slutter nyutdannede lærere? Organisasjons- og utdanningsforskning inspirerte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Hva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis ...
-
IKT og ledelse : hvordan er oppfatningen om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy (Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstilling: Hvordan er oppfatninga om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy. Jeg har undersøkt oppfatningen om ledelse i Godøy skole. Skolen er av departementet utnevnt til bonusskole 2002 for blant ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Tema for oppgaven er implementering av digitale verktøy i fag. Jeg har gjort mine undersøkelser gjennom intervjuer med lærere, elever og ledere på en skole som har hatt dette som eget prosjekt. Problemstillingen er følgende; ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne masteroppgaven studerer vi en implementeringsprosess. I 2008-2009 skulle Leseutviklingsskjema (LUS) implementeres ved Berg skole, og vi ble bedt om å følge denne prosessen på nært hold. Vi mener at vi gjennom denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)På tross av langvarig og bredt anlagt satsing på kurs vet vi ikke om vi har gode skoleledere i Norge i dag. Det vi vet er at det er mange meninger om skoleledelse og skoleledere og deres betydning for elevenes læring og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven i utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Oslo og handler om inkludering. Oppgaven er en kvalitativ casestudie som ser på arbeidet med inkluderende praksiser ved en barneskole i Oslo. Formålet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Sammendrag Denne oppgaven handler om organisasjonsutvikling og utviklingsarbeid ved tre videregående skoler i Oslo, to år inn i arbeidet med innføringen av fagfornyelsen. De tre skolene som er valgt ut har mange likhetstrekk: ...
-
International Baccalaureate organization (IB) : pedagogisk plattform for lederskapRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske International Baccalaureate Organizations (IB) pedagogiske plattform og ideer for lederskap av IB World Schools. Jeg har undersøkt enkelte av IB’s overordnede programtekster ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for oppgaven er ledelse og deltakelse i norskopplæringen i introduksjonsprogrammet. Introduksjonsprogrammet er et kvalifiseringsprogram for nyankomne flyktninger, og norskopplæringen spiller en viktig rolle i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien tar for seg ivaretakelse av nyutdannede lærere i skolen sett i lys av selvbestemmelsesteori og hvilke implikasjoner det får for ledelse. Hva skal til for å motivere nyutdannede lærere til å bli i yrket? ...