Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:44Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:44Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-16en_US
dc.identifier.citationHansen, Ida Sannes. Den kritiske fotograf?: Martin Parrs fotografiserie Small World (1987-1995), en kritikk av dokumentarfotografiet som en objektiv representasjon av verden?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24799
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg analysert Martin Parrs fotografibok Small World: A Global Photographic Project. 1987-1994 (1995). Small World fremstiller den globale turisme, turistenes fotografering og turistnæringens postkort og suvenirer. Denne masteroppgaven har to hovedproblemstillinger: (1) Å drøfte hvordan Martin Parr forholder seg til dokumentarsjangeren i fotografiserien Small World. (2) Å analysere Small Worlds motiv som er den globale turistkulturen og turistenes fotografikultur. I begge problemstillingene anvender jeg semiotikk og nymarxisme for å undersøke både dokumentar- og turistfotografiet. I kapittel 1 presenterer jeg en nymarxistisk kritikk av fotografiets påståtte objektive og realistiske egenskaper. Jeg legger vekt på Vilém Flusser, Victor Burgin og John Tagg teorier. Felles er dere undersøkelser av hvordan fotografiet kan påvirke menneskets virkelighetsoppfattelse og handlinger. Flusser kritiserer fotografiapparatets teknologi som han mener påvirker menneskets sosiale oppførsel og verdensbilde. Burgin utfører en semiotisk analyse av fotografiet, og undersøker fotografiets effekt på menneskets posisjonering i samfunnet. Tagg redegjør for dokumentarfotografiets tette linker med statlig administrasjon, samt fremveksten av det standardiserte massefotografiet. I kapittel 2 undersøker jeg om denne teorien kan ha hatt en innvirkning på hvordan Parr forholder seg til dokumentarsjangeren på både et estetisk og tematisk nivå. I motsetning til det tradisjonelle dokumentarfotografiets benyttelse av 35 mm kamera og sorthvitt film, anvender Parr fargefilm og storformatskamera. Tematisk bryter han med det tradisjonelle dokumentarfotografiets humanitære profil ved å undersøke den globale turistkulturen. I kapittel 3 undersøker jeg Small Worlds motiver som er turistnæringens visuelle kultur, ulike turistroller samt turistenes fotografering. Peter Osborne hevder at Parr tydeliggjør hvordan turistnæringens representasjoner påvirker turistene og deres reisemål. I avsnittet 3.2 presenterer jeg Dean MacCannells teorier om attraksjoner og autentisitet. I avsnitt 3.3 refererer jeg til Jens Kr. Steen Jacobsen og Kjartan Eides utforskninger av ulike turistroller. I avsnitt 3.4 trekker jeg frem John Urrys tese om turistens blikk som påvirkes av representasjoner fra populærkulturen og guidebøker. Jeg benytter meg også av John Taylors tolkning av Parr som en opposisjonell fotograf som synliggjør turistnæringens konservative og ideologiske fremtredning ved å appropriere turistenes snapshotfotografering. Jeg hevder at Parr kritiserer og avdekker både dokumentar- og turistfotografiet ideologiske og konstruerte natur.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen kritiske fotograf?: Martin Parrs fotografiserie Small World (1987-1995), en kritikk av dokumentarfotografiet som en objektiv representasjon av verden?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-05-07en_US
dc.creator.authorHansen, Ida Sannesen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hansen, Ida Sannes&rft.title=Den kritiske fotograf?: Martin Parrs fotografiserie Small World (1987-1995), en kritikk av dokumentarfotografiet som en objektiv representasjon av verden?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24201en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96887en_US
dc.contributor.supervisorØivind Lorenz Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys101004265en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24799/2/hansen.duo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata