Abstract
Resymé
Temaet for denne masteravhandlingen er endringen av stil, innhold og symbolikk i strand, bade og sjømotiver av Edvard Munch. Gjennom en grundig gjennomgang av bilder fra tidlig til sen periode, har jeg vist at Munch behandler vannet på ulik måte.
Munchs bakgrunn i naturalisme, impresjonisme, symbolisme, ekspresjonisme og vitalisme er en del av hans filosofiske impulser. Symbolisme, ekspresjonisme og vitalisme forenes i en esoterisk verdensanskuelse, og troen på et livets konsept , som opptrer i bildene som linjer som forener mennesket med naturen. Ideen om at mennesket er et verktøy for det underbevisste og krefter større enn oss selv er også signifikant. Munchs mange malereksperimenter er en måte å inkludere naturen i den kreative prosess på. Dette er et modernistisk trekk, som plasserer Munch som avantgarde innen modernismen.
I maleriene kan man se formler og billedskjema som representerer en skjult mening. Bruken av disse åpner også for eksperimentering, og en friere og mer spontan malemåte. Resultatet er udefinerte former som er opp til betrakter å fullføre ved sin fantasi.
I den symbolistiske perioden er formene alltid en videreføring av en form som allerede ligger i motivet, som en stubbe eller en stein. I den senere perioden derimot, er formene ikke referert til noe observert, men et resultat av en kreativ, spontan malemåte. Dette er signifikant.
Strandlinjen er pregnant i "Livsfrisen", og kan sees som en symbolsk livslinje som binder menneske og natur sammen. Denne er også synlig i senere arbeider.
Munch bruker vann ved å presentere det som et speil, der det viser ting som ikke kan sees ved det blotte øye. Han benytter det på en lignende måte som han bruker slagskygger. Dette kan man se i "Pikene på broen" (1901). Her mangler solen i den speilende flate, og skyggen av treet er stor, mørk og foruroligende. Husene er også forskjellige. Pikene ser ned i sin ukjente fremtid. Andre tegn i vannspeilet utforsker symbolsk innhold, der månesøylen både er en fallisk form og et tegn på den kjemiske prosess som skapelsen av nytt liv er, slik det fremkommer i "Kjemi" (1914-16).
Det sublime er et gammelt begrep innen kunsten, som kan bety "det opphøyde", men kan også oppleves på andre måter. Felles er at det aktiverer følelser i betrakter.
Fargene er brukt på en synestetisk måte, som i den symbolistiske periode aktiverer stemninger og følelser i betrakter, som omtales som "punktsuggesjon" som aktiverer det sublime, det er "det sublimes nye form". I den senere perioden aktiveres sansning og sanseopplevelser. Dette er signifikant.
Munch bruker perspektivet på en måte som kan sees som symbolsk. Ved å presentere motivet fra ulike synsvinkler, setter han også betrakter i posisjoner som kan utløse følelser som kan ansees å være sublime. Det sublime er også en opplevelse som stimulerer fantasien. Dette harmonerer med Kant og Lyotards syn på det sublime. Også deformasjon som åpner for betrakterdeltagelse og ferdigstillelse av form, harmonerer med dette.
I 1919 maler Munch bølger på en måte som fører til et abstrakt av bølgenes bevegelser. Dette viser seg som en figural form. Måten han maler bølger på utvikler seg senere til en ny formel.
Det symbolske innholdet i Munchs kunst, endres fra å være basert i hans eget levde liv, til å bli en hymne til livets store krefter.
Vann har stor betydning i Edvard Munchs maleri, både formalt og symbolsk, og eksperimentering er en viktig ingrediens hos Munch som modernist. Ved å utvikle sin kunst gjennom impulser som er rådende i løpet av hans liv, utvikles også en form for dialektikk som er synlig i hans arbeider, dog ikke uten unntak.
Abstract
The purpose of this master thesis is to analyze the change in style, content and symbols in the beach, bade and sea -motifs by Edvard Munch. Through a thorough investigation based on his production from early to late period, I have shown changes in his ways of presenting the water as en element.
Munch s background in Naturalism, Impressionism, Symbolism, Expressionism, and Vitalism is a part of his philosophical impulses. Symbolism, Expressionism and Vitalism connects in an esoteric world view, and the faith of (in?) a concept of life that appears in the paintings as lines that surround people and nature. The idea of the artist being a tool for the unconscious and a force bigger than man is also important. Munch s many painting-experiments are a way of including nature into the creative process. This is a modernistic sign that sets Munch as avant-garde in modernism.
In his paintings formulas or schema appear, that represent hidden meanings. The use of formulas also gives Munch an opportunity to experiment in different ways that opens for a spontaneous and free way of painting. The result is shapes and forms that are undefined, open for the beholder to create by her imagination. In the Symbolist period, the shapes are always an intensification of a shape all ready in the motif as a stub or a stone. In latter paintings shapes appear that does not have a reference to the motif, but is a result of the creative process. This is significant.
The shorelines are pregnant in the "Frieze of life", and also appear as signs in later paintings. The shorelines can be seen as a symbolic lifeline, which connects life to nature.
Munch is using the water by presenting it as a mirror, where it shows things that can not be seen by the mere eye. He is using it in a similar way, as he uses shadows. This can bee seen in the "Girls on the bridge" (1901). Here the sun is lacing in the mirroring surface, and the shadow from the tree is huge, dark and disturbing. The houses are also different. The girls are viewing their own unknown future. Other signs that appear in the mirroring water explore symbolic meanings. The beam of light from the moon indicating a phallic form, also points to the chemistry of new life being crated in "Chemistry" (1914-16)
The Sublime is an old concept in art,that can mean "The grand" .Common for all meanings are that it activates feelings in percipient.
The colours are presented in a synestetic manner that in the Symbolist period creates feelings and emotions in the percipient. This can be seen as a way of activating the "new form of the sublime". In the late period synestesy activates experiences of perception and senses. This is significant.
Munch uses perspective in different ways, which can be seen as symbolic. By presenting the motif from different angels, he also puts the viewer in positions which create emotions that can be regarded as sublime. Also the deformation and blanks in the paintings open for this. The sublime is also an emotion in humans that stimulates imagination. This connects with Kant s, and Lyotard s view of the sublime.
In 1919 Munch paints waves in a way that creates an abstract of the dynamic of the wave itself. This appears as a figural shape. The way he paints waves turns into a new formula used in later paintings.
The symbolic content in Edvard Munch s art develops from private representation of his own life, to a hymn of the great forces of life.
Water is of great significance in Edvard Munch s paintings, both formally and symbolic, and experimentation is an important ingredient of Munch as a modernist. By developing his art through impulses from other art impulses that are prevalent through his life he also develops a kind of dialectic that can be read in his paintings, though not without exceptions.