Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:47Z
dc.date.available2014-09-22T22:30:18Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-14en_US
dc.identifier.citationWennesland, Kristin M.. The Wise foolish & virgins av Jay DeFeo. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24781
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler Jay DeFeos verk The Wise & Foolish Virgins fra 1958. Verket stammer fra San Francisco, men tilhører i dag Wenneslandsamlingen i Kristiansand. Verket fremstår som et diptyk, hvor motivet er to monumentale roser. DeFeo anså selv dette verket som viktig i prosessen som ledet opp til hennes hovedverk, The Rose. Oppgaven er todelt. I den første delen er målet å redegjøre for verkets historikk. Innledningsvis foretas en kontekstualisering av beat-miljøet i San Francisco på 50-tallet, og kunstneren og hennes virke der. Videre redegjøres det for verkets datering og tilblivelse, utstillinger og kritikk, samt hvordan det endte opp i Wenneslandsamlingen i Kristiansand. I den andre delen av oppgaven legges det frem mulige tolkninger av verket. Blomstermotiver av DeFeo, og andre kunstnere, står sentralt. Tidligere tolkninger av disse verkene presenteres for å se om de kan belyse nye tolkninger av DeFeos kunst. Tolkningen av verket tar utgangspunkt i både tittel og motiv. Motivet undersøkes i lys av aspekter som det åndelige, blomster som symbol for det kvinnelige kjønn, om det kan det leses som symbol for natur, dikotomi og memento mori symbolikk? Verkets tittel referer til Matteus evangeliet, og verket har derfor tidligere blitt antatt å inneha en bibelsk betydning. Oppgaven viser derimot at dette er en lite trolig tolkning dersom DeFeos intensjon skal legges til grunn. I avhandlingens appendiks presenteres verkets konserveringshistorikk, i tillegg inneholder den en kronologi over DeFeos virke.nor
dc.description.abstractThis thesis presents Jay DeFeo s The Wise & Foolish Virgins from 1958, which belongs to The Wennesland Collection in Norway. The goal is to account for the artworks history, and to interpret the motif, and title. The motif is examined in light of dichotomy, memento mori symbolism, flowers as symbol for the female sex, if it contains spiritual and mystical aspects, or can be read as a symbol for nature and growth. The title refers to a biblical parable, and the artwork has therefore previously been given a Christian meaning. On the contrary, this thesis shows that it s not likely that it was DeFeos intention to ascribe such a meaning to the artwork. The appendix gives a short introduction to the conservation history of the artwork, and DeFeo s chronology.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleThe Wise foolish & virgins av Jay DeFeo : verkets historikk, og drøftning av dets symbolske betydningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-11-04en_US
dc.creator.authorWennesland, Kristin M.en_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wennesland, Kristin M.&rft.title=The Wise foolish & virgins av Jay DeFeo&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23184en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91826en_US
dc.contributor.supervisorEinar Pettersonen_US
dc.identifier.bibsys093657838en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24781/2/1_UTEN_BILDER_ThexWisexheltxheltxferdigxtilxtrykk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata