Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:29Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:29Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-17en_US
dc.identifier.citationBjørneboe, Alexander von Garaguly. En undersøkelse av betrakterrollen i Edward Kienholz’ The State Hospital. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24765
dc.description.abstractGjennom hele Edward Kienholz’ kunstnerskap later det til at ønsket om å styre tilskuerens opplevelse er sterkt til stede. Tematikken i hans verk relaterer til død, forfall, religion, rase, drifter, med et gjennomgående fokus på de livsbetingelser mennesket stilles ovenfor i samtidens samfunn. Ofte skildres enkeltindividet stilt ovenfor betingelser det vansmekter under, det være seg i form av ensomhet, sykdom, marginalisering, som følge av overgrep, hykleri, løgn m.m. Kienholz’ agenda i forhold til denne type problematikk er synliggjøring og protest. I protestens vesen ligger nødvendigheten av å tydeliggjøre en stillingtagen i forhold til et gitt tema/fenomen. I så måte fremstår Kienholz’ verk ofte som eksplisitte, i den forstand at det gjennom dem synes åpenbart hvilken grunntanke Kienholz vil formidle. Gjennom ulike strategier styres verksopplevelsen – verkene oppfattes ofte som en form for påstand; fortolkningsspennet strammes inn i så stor grad at de forstås i tråd med den bakenforliggende intensjonen: Protesten synliggjøres. Det er i tråd med forestillingen om Kienholz som autoritær forteller, med vekt på intensjonslesning, at hans oeuvre vanligvis har blitt gjennomgått og beskrevet. Direkte eller indirekte relateres verkene ofte til mennesket og humanisten Kienholz, noe som i påtagelig grad farger resepsjonen av dem. Jeg ønsker istedenfor å gå inn i en analyse av Kienholz’ verk The State Hospital (1966) - en tredimensjonal, fullskala skildring av en pasient på et mentalsykehus - med vekt på betraktergjerningen og det performative ved denne (med performativ mener jeg ikke nødvendigvis at betrakteren er aktivt handlende). Mitt utgangspunkt er at det i dette møtet mellom verk og betrakter oppstår en kompleks relasjon, hvor det er et hovedanliggende at betrakteren iscenesettes. Verkene tilrettelegger for at vedkommende kan forstås som en verkintern aktør, ofte på en slik måte at betrakteren blir konfrontert med sitt eget nærvær og som innskrevet i verkets helhet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn undersøkelse av betrakterrollen i Edward Kienholz’ The State Hospitalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-03-14en_US
dc.creator.authorBjørneboe, Alexander von Garagulyen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjørneboe, Alexander von Garaguly&rft.title=En undersøkelse av betrakterrollen i Edward Kienholz’ The State Hospital&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21279en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86989en_US
dc.contributor.supervisorIna Blomen_US
dc.identifier.bibsys091804280en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24765/2/MASTERxxendeligxAlfa.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata