Abstract
Oppgavens intensjon er å belyse forholdet mellom de representative og selskapelige hensyn versus de familiære og private hensyn i rikmannsvillaen i Oslos randsone.
Oppgaven omhandler kapitalsterke byggherrer som engasjerer høyt profilerte arkitekter til å prosjektere en villa i nær tilknytning til byen. Rikmannsvillaen i byens utkant skulle tilfredstille behov som selskapelighet for en bemidlet byggherre, tilfluktsted for avkobling fra verden utenfor og familiens daglige private liv. Hvordan bruker arkitektene sin samtids arkitektoniske ideer? I hvilken grad legger byggherren føringer for den endelige arkitektoniske utformingen av villaen?
Villaenes nære plassering, i byens randsone, med svært forskjellig arkitektonisk formspråk, oppført av bemidlede byggherrer og tegnet av samtidens mest anerkjente arkitekter, gjør villaene til interessante arkitektoniske objekter for en studie og komparativ analyse. Min målsetning er å bidra med mer enn kun en stilistisk analyse, men en kontekstuell tilnærming til villaarkitekturen og rikmannsvillaen i de aktuelle periodene.
Høyershus ble oppført i 1916 for direktør Sigurd Høyer med familie. Villaen er tegnet av arkitekt Arnstein Arneberg. Høyershus representerer Arnebergs såkalte ”norske stil” fra en arkitekturhistorisk periode da den norske kulturarv stod i fokus for en ung nasjon.
Villa Hansen ble oppført i 1935 for kjøpmann Harald I. Hansen med familie. Villaen er tegnet av arkitekt Arne Korsmo. Villa Hansen representerer den nye moderne funskjonalistiske arkitekturen som markerte et brudd med de forutgående historiserende epoker.