Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:06Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:06Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-17en_US
dc.identifier.citationArnesen, Kristin. På sporet av den tapte vegg. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24762
dc.description.abstractAvhandlingen omhandler en gjenbrukt industribygning ved Akerselva i Oslo: Hausmannsgate 16, som i perioden 2003 – 2005 ble ombygget til Norsk Design- og Arkitektursenter. Ombyggingen var ledet av Jensen & Skodvin Arkitektkontor og oppdragsgiverne var Norsk Form og Norsk Designråd. Avhandlingen diskuterer verket gjennom en nærlesning av enkelte aspekter ved bygningen, sett i lys av Jensen & Skodvins prosessuelle arbeidsmetode. Sentralt i denne nærlesningen står også en metodisk utprøvning av den algerisk-franske filosofen Jacques Derrida (1930 – 2004) sine teorier, og deres overførbarhet til arkitektur. Gjennom Derridas teorier belyses aspekter ved Jensen & Skodvins planlegging og konvertering som ikke har blitt kommentert tidligere. I avhandlingen hevdes det at Derridas teorier ikke bare er et analyseverktøy i møtet med Norsk Design- og Arkitektursenter. Det finnes også visse likheter mellom Jensen & Skodvin Arkitektkontors planlegging og konvertering av bygningen, og arbeidsmetoder og formspråk hos arkitekter som ble presentert under utstillingen ”Deconstructivist Architecture” ved Museum of Modern Art, New York i 1988. Dekonstruksjonsbegrepet ble under forkortelsen Dekon etter utstillingen benyttet for å beskrive en stil som verken kunne ansees som tradisjonelt modernistisk eller postmodernistisk forstått som bruken av historiske former. Dekon var en internasjonal tendens, både arkitektonisk og teoretisk i perioden Jan Olav Jensen og Børre Skodvin utdannet og etablerte seg. Norsk Design- og Arkitektursenter er en kompleks bygning. Foruten den dekonstruktive innfallsvinkelen sees bygningen i lys av den arkitektoniske og samfunnsmessige tendensen det er å gjenbruke industriens bygningsmasse. En annen innfallsvinkel som diskuteres i avhandlingen er det perspektivet Jensen & Skodvins arkitektur oftest blir sett i lys av – en norsk Sverre Fehn-inspirert modernismetradisjon. Det kan synes som om Jensen & Skodvin har arbeidet innenfor en norsk kontekst med nøysomhet i uttrykket og et Fehn-inspirert forhold til stedet og konteksten. Avhandlingen hevder imidlertid at Jensen & Skodvin har med seg noe mer enn den norske modernistiske tradisjonen, blant annet en vektlegging av det tilfeldige og prosessuelle, som finner gjenklang både i Derridas teorier og i dekonstruktivistisk arkitektur.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePå sporet av den tapte vegg : Jensen & Skodvins Norsk Design- og Arkitektursenter : en dekonstruert transformatorstasjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-03-14en_US
dc.creator.authorArnesen, Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Arnesen, Kristin&rft.title=På sporet av den tapte vegg&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21276en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86975en_US
dc.contributor.supervisorJohnsen, Espenen_US
dc.identifier.bibsys091804264en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24762/1/Paasporetavdentapte.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata