Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:44Z
dc.date.available2014-02-03T23:30:30Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-04en_US
dc.identifier.citationHolta, Anne Lise. Svaberg som form, svaberg som metafor. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24754
dc.description.abstractSpørsmålet om Vestfoldkystens svaberg, stein og vann som motiv og inspirasjon for Inger Sitters maleri har vært tema, avgrenset til perioden 1954-1979. Hovedspørsmålet er hvor og hvor hyppig disse landskapsformene forekommer i Sitters kunst og hvilket uttrykk de har. I denne perioden veksler formspråket hennes sterkt, fra en moderert senkubisme til et abstrakt formspråk og veksler også markant innenfor den abstrakte uttrykksmåten. Hvert kapitel omhandler en periode med sterke fellestrekk i produksjonen hennes og analyserer forekomsten av svabergrelasjoner og deres uttrykk i dette tidsrommet. For å få oversikt over hennes produksjon har det vært nødvendig for meg å utarbeide en katalog over maleriene i perioden. Den finnes i del 2. Sammenfattende kan en si at i 1953-1954 er alle de registrerte arbeidene hennes inspirert av svabergformasjoner inntil hun bosetter seg i Paris i høsten 1954. Hun går over i en abstrakt uttrykksform i 1955, og det blir en mindre tydelig relasjon til svaberg, men de kan finnes. I første halvdel av 1960-årene dominerer collageformen i Sitters arbeider, og tydelige svabergformer har jeg ikke påvist. I siste halvdel av 1960-årene dukker det igjen opp veldefinerte former i maleriet med kriterier som undersøkeren har satt opp som mulige svaberginspirerte former. I 1970-årene finnes en rekke arbeider med veldefinerte former av svabergkarakter. Svabergformene, som former med relasjon til naturen, er tydelige når hun begynner å bruke dem i 1954. Etter hvert kommer det en formoppløsende tendens i maleriet hennes. Formene blir lite fremtredende bak laseringer, og de oppløses i diffuse overganger. Senere forsvinner de i mørke farger og collager på begynnelsen av 1960-tallet. Så, fra rundt 1965, finnes igjen mer definerte former, oftest med flatekarakter. På 1970-tallet ses en rekke presist modellerte former med tydelig tredimensjonalt preg. Slik kan denne perioden på tjuefem år jeg har arbeidet med ses som en veksling mellom definerte former i én periode, til formoppløsning i neste periode, så tilbake igjen til omhyggelig fremarbeidede, veldefinerte, velmodulerte former av tredimensjonal karakter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSvaberg som form, svaberg som metafor : en undersøkelse av Inger Sitters maleri 1954-1979 med hovedvekt på svaberg, stein og fjell som motiv og inspirasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-04-21en_US
dc.creator.authorHolta, Anne Liseen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holta, Anne Lise&rft.title=Svaberg som form, svaberg som metafor&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21267en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86492en_US
dc.contributor.supervisorMarit Werenskiolden_US
dc.identifier.bibsys092125166en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24754/1/MicrosoftxWordx-xDel1-3.nov.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata