Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:42Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:42Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-13en_US
dc.identifier.citationHolt, Cecilie Tyri. Referensialitet i Edvard Munchs fotografiske selvportretter. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24745
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å belyse referensialitet i Edvard Munchs fotografiske selvportretter fra periodene 1902-1910 og 1927-1932. Oppgaven drøfter i hvilken grad fotografiene kan betraktes som subjektive dokumenter - og i hvilken grad fotografiene står for rollespillet Munch foretok seg. I lys av denne problematikken blir også kunstnerens litterære dagbøker og planer om utgivelse av en selvbiografi drøftet. Jeg har valgt å forholde meg både til litterære og billedlige fremstillinger av kunstnersubjektet, og hovedsakelig benytte meg av litteraturvitenskapelige teorier representert blant annet av Roland Barthes og Philippe Lejeune. På bakgrunn av dette har jeg slått sammen selvbiografi, dagbok og selvportrett under paraplybegrepet ”den selvbiografiske praksis” eksemplifisert med utdrag fra Munchs kunstneriske virke innen både fotografi og litteratur. Jeg han sett nærmere på hva som skjer med konstruksjonen av selvet og dualiteten i den selvbiografiske praksis hva gjelder verkets referanse til kunstnersubjektet. Dualiteten definerer jeg som verket betraktet enten som ”selviakttakelse” – forstått som verkets referanse til kunstnersubjektet, og som ”selvfremstilling” – forstått som verkets referanse til kunstnerens rollespill. Jeg har drøftet Munchs fotografiske selvportretter i forhold til disse begrepene for å klargjøre ulike måter å betrakte referensialitet i den selvbiografiske praksis på. Oppgaven fokuserer på problemstillinger rundt selvportrettets forhold til kunstnerens subjekt og sjangerens tilknytning til myten om kunstnerrollen. Undersøkelsen munner ut i spørsmålet om hvorvidt den selvbiografiske praksis er basert på posering og rollespill. Jeg fremmer en hypotese om at en fremstilling av og med utgangspunkt i kunstnersubjektet fører til et selvutslettende og anonymiserende uttrykk i forlengelsen av poseringen. Oppgaven inneholder også en komplett oversikt over Edvard Munchs egne fotografiene som pr dags dato er registrert på Munch-museet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleReferensialitet i Edvard Munchs fotografiske selvportretter : Selviakttakelse og selvfremstilling i den selvbiografiske praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-09-30en_US
dc.creator.authorHolt, Cecilie Tyrien_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holt, Cecilie Tyri&rft.title=Referensialitet i Edvard Munchs fotografiske selvportretter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20102en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo75153en_US
dc.contributor.supervisorErik Mørstaden_US
dc.identifier.bibsys08248175xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24745/2/DUO_2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata