Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:03Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:03Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-14en_US
dc.identifier.citationKalátová, Tána. Storbymotiver. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24730
dc.description.abstractDenne avhandlingen omhandler Ernst Ludwig Kirchners maleri Strasse (1908) og dets visuelle forbilder. Det tyske gatebildet har vært mye omtalt i den kunsthistoriske litteraturen opp gjennom årene. Donald E. Gordon, Bernard S. Myers, Eberhard Roters og andre forskere som har studert Kirchners tidlige stil, er enige om at Edvard Munchs Aften på Karl Johan er en sentral visuell kilde for den tyske kunstnerens gatebilde Strasse. Kunsthistorikeren Georg Reinhardt er skeptisk til denne påstanden. Han foreslår flere alternative forbilder for Strasse, blant annet den tsjekkiske kunstneren Antonín Procházkas maleri Jungmannovo náměstí (Jungmanntorget) fra 1907. Med utgangspunkt i den tidligere forskningen har jeg diskutert Edvard Munchs og Antonín Procházkas betydning som inspirasjonskilder for Kirchners første gatebilde fra 1908. Gjennom ikonografisk- og ikonologisk analyse har jeg forsøkt å identifisere, beskrive og tolke de enkelte bildenes form og innhold. Den komparative metoden har blitt et hovedverktøy for å analysere bildene i forhold til hverandre. Alle de omtalte maleriene representerer en og samme sjanger innen kunsthistorien - storbymotiv. Skildringen av by og mennesker, komposisjonen, stilen, maleteknikken og stemningen i bildene viser derimot flere vesentlige forskjeller. Ved hjelp av den komparative metoden søkes det å bekrefte eller motbevise Gordons og Reinhardt påstander, og eventuelt påpeke nye visuelle kilder. Resultatet av disse undersøkelsene er at verken Aften på Karl Johan eller Jungmanntorget kan betraktes som visuelle kilder for det tyske maleriet. For det første hadde Kirchner trolig ikke kjennskap til det norske maleriet i årene frem til 1908. Det finnes dessuten kun få fellestrekk mellom Ernst Ludwig Kirchners Strasse og Edvard Munchs Aften på Karl Johan. Begge kunstnerne valgte å gjengi ett og samme motiv. En gruppe mennesker fremstilt på en gate, byr ikke på en uendelig rekke passende komposisjonsløsninger. Det kan derfor tenkes at likhetene er tilfeldige. Strasse viser heller ikke noen vesentlige fellestrekk med Procházkas maleri Jungmanntorget. Ernst Ludwig Kirchners gatebilde fra 1908 representerer den fasen av kunstnerens tidlige stil som i størst grad var påvirket av fransk fauvisme, særlig arbeidene til Henri Matisse og André Derain.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleStorbymotiver : en diskusjon av Edvard Munchs og Antonín Procházkas betydning som inspirasjonskilder for Ernst Ludwig Kirchners maleri Strasse (1908)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-06-06en_US
dc.creator.authorKalátová, Tánaen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kalátová, Tána&rft.title=Storbymotiver&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18369en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo67562en_US
dc.contributor.supervisorMarit Werenskiolden_US
dc.identifier.bibsys080873561en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24730/1/MASTEROPPG.x-xUTENxBILDER.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata