Abstract
Denne oppgaven tar sikte på å belyse grensesnittet mellom teater og billedkunst i arbeidene til den norske kunstnerduoen Goksøyr og Martens. Duoen omtales ofte som et performanceprosjekt og består av Toril Goksøyr (f. 1970) og Camilla Martens (f. 1969). De har gjort seg bemerket nasjonalt og internasjonalt fra begynnelsen av dette årtusenet, innen både teater og billedkunst. Oppgaven forsøker å belyse deres kunstneriske strategier gjennom å analysere tre verk: Will you be there? vist på Kunstnernes Hus i Oslo 2001, It would be nice to do something political vist ved Galleri Showcase i Hamburg i 2002 og Askepott vist på Torshovteatret i Oslo i 2004. Analysene er tredelt. Den første delen er en analytisk beskrivelse, hvor verkene beskrives. Den andre delen en dramaturgisk analyse, hvor verkene belyses gjennom kategoriene tid, rom, kropp og tekst. Den siste delen består av en genetisk analyse, der verkenes tilblivelsesprosess blir forsøkt kartlagt. Gjennom en tredelt analyse ønsker jeg å belyse hvilke kunstneriske strategier Goksøyr og Martens benytter, bevisst og ubevisst. En slik gjennomgang vil forhåpentligvis klargjøre likhetene og forskjellene mellom performancekunst, installasjonskunst, performanceteater og teater, sett i lys av Goksøyr og Martens sine arbeider. Ut fra dette redegjør jeg for om kunstnerne kan knyttes sterkest til en teater- eller en billedkunstlig tradisjon og på hvilken måte.