Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:54Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:54Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-14en_US
dc.identifier.citationSæter, Anne Elisabeth. Landslaget Kunst i Skolen 1948-1970. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24716
dc.description.abstractLandslaget Kunst i Skolen ble opprettet i 1948 med formålet å vekke interesse og forståelse for kunst hos barn og unge. En viktig del av arbeidet besto i utgivelser og salg av originalgrafikk til utsmykning av skolene og av formidling av kunstutstillinger. Organisasjonen ble opprettet som en landsomfattende medlemsorganisasjon som henvendte seg til skoler, lærerlag, museer, bibliotek og privatpersoner. I 1970 hadde organisasjonen 1907 registrerte medlemmer. Styret i organisasjonen besto av representanter fra skolesektoren, kultursektoren og av kunstnere. Kunst i Skolens virksomhet i perioden 1948 til 1970 kan oppsummeres i ordene kunstopplysning og kunstopplevelse. Det undersøkte materialet viser at organisasjonen hadde mange ideer om tiltak de gjerne ville få satt i gang og som ble sett på som nødvendige for å øke interessen og forståelsen for kunst i den norske skolen. Materialet viser en utvikling i organisasjonens virksomhet fra å fokusere på utgivelse og salg av litografier, til en større vektlegging av produksjon av vandreutstillinger. Norsk kulturpolitikk etter 2. verdenskrig vektla en demokratisering av kunst og kultur til hele landet. Det blir hevdet at dersom man skulle oppnå økonomisk støtte til kulturtiltak i denne perioden, måtte man legge til rette for geografisk spredning eller ambulerende virksomhet. Målet med disse tiltakene var at alle i hele landet skulle få nyte godt av det de ofret til kunstlivet gjennom skatten. I ettertid ser man at dette var like mye velferdspolitikk som kulturpolitikk. Som et ledd i opplysningsarbeidet ble det satt i gang flere tiltak. Staten opprettet kulturinstitusjonene Riksteatret, Riksgalleriet og Rikskonsertene i tidsrommet 1949 til 1967, og det dukket også opp mindre, frivillige formidlingsorganisasjoner som Aktuell Kunst, Kunst på Arbeidsplassen og Kunst i Skolen. Avhandlingen gir en grundig presentasjon av Kunst i Skolen sin historie mellom 1948 og 1970, og gjør rede for arbeidet som ble gjort i denne perioden. Den diskuterer også Kunst i Skolen i forhold til datidens kulturpolitikk og kunstpedagogiske diskusjoner.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLandslaget Kunst i Skolen 1948-1970 : oppdragelse, opplysning, opplevelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-29en_US
dc.creator.authorSæter, Anne Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sæter, Anne Elisabeth&rft.title=Landslaget Kunst i Skolen 1948-1970&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16758en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo59688en_US
dc.contributor.supervisorErik Mørstaden_US
dc.identifier.bibsys071570756en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24716/2/SaeterxMasterxkunsthistoriexxDUOx2.0.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata