Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:18Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:18Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-07en_US
dc.identifier.citationBugge-Næss, Ellen. Johan Gørbitz portrettmaler i Christiania. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24706
dc.description.abstractJohan Gørbitz er av tysk opprinnelse og er oppvokst i Bergen. Kunstneren har malt landskap, laget grafikk, miniatyrer og portretter. Han har utdannelse fra akademiet i Købehnavn og bodde i nesten tredve år i Paris. I denne tiden arbeidet han i ateliet til Antoine-Jean Gros. Hans portrettvirksomhet i Christiania spenner fra 1836 til 1853. Oppdragsgiverne kom fra embetsstanden og handelsstanden. De førstnevnte i flertall. Han portretterte mange kjente personer fra denne tiden. Ifølge Riksarkivet har Gørbitz malt nærmere 200 portretter. Det kulturelle miljøet i Christiania og Gørbitz virksomhet hang nøye sammen. De aller fleste portrettene er også fra denne perioden. Ved bruk av Michael Baxandalls intensjonsteori er det mulig å se det kulturelle miljøet i sammenheng med kunstnerens virksomhet. Kunsteneren og de portretterte kommer fra en kulturell kontekst. Ut ifra dette kan vi etterprøve kunstnerens rasjonelle handling. Magne Malmangers definisjon av perioden mellom 1814 og 1870 inkluderer Gørbitz periode i Christiania. Han definerer perioden stilmessig fra klassisisme til tidlig realisme. Til analysen har jeg valgt ut seks portretter fra perioden 1839 - 1852. Portrettene av Camilla Collett og Hans Thoresen er fra 1839. Portrettet av Peter Jonas Collett er fra 1849, og portrettene av Sophie Nielsen Manthey og Johanne Sophie Christine Berg Nielsen fra 1850. Til slutt kommer portrettet av Vossgraff fra 1852. Gørbitz farger og nyansering av disse harmonerer nydelig i portrettene. Han har i likhet med andre kunstnere fra perioden en detaljert fremstilling av de portretterte. Portrettene er fremstilt i en hjemmelun borgerlig atmosfære. Karakteristikken varierer noe fra verk til verk, men kunstneren evner for det meste å gi gode karakteristikker av de fremstilte. Vi kan imidlertid se en tendens til mer rutine i hans senere portretter enn tidligere fremstillinger.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleJohan Gørbitz portrettmaler i Christiania : 1836 - 1853en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-05-12en_US
dc.creator.authorBugge-Næss, Ellenen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bugge-Næss, Ellen&rft.title=Johan Gørbitz portrettmaler i Christiania&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17587en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo58850en_US
dc.contributor.supervisorAnne Wichstrømen_US
dc.identifier.bibsys080245536en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24706/1/Oppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata