Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:45Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:45Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-27en_US
dc.identifier.citationNerdrum, Nora Ceciliedatter. Bildene er mitt våpen. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24695
dc.description.abstractGRAS er en fellesbetegnelse på en gruppe kunstnere som delte verksted fra 1969 til 1973. Med sine plakataktige silketrykk, kjennetegnet av slående symboler og forenklet figurasjon, var GRAS-gruppa et tidstypisk fenomen. De var et resultat av særegne forutsetninger innen det norske kunstlivet, og en konsekvens av samtidens radikale, politiske bølge. Flere av medlemmene var tilknyttet ml-bevegelsen, og kunstnerne delte sine viktigste kampsaker med det venstreradikale miljøet. Siktemålet med avhandlingen er å foreta en undersøkelse av GRAS-gruppas arbeider i lys av ml-bevegelsens ideologisk funderte krav til kunstens rolle. Analysen tar utgangspunkt i tre hoved-problemstillinger: Kan GRAS-kunstnernes politisk engasjerte silketrykk påviselig settes i sammen¬heng med ml-bevegelsens krav til kunstens rolle? Dersom en slik sammenheng kan fastslås; på hvilken måte kom disse kravene til uttrykk i GRAS-gruppas arbeider? Og er forbindelsen så sterk at man kan betrakte GRAS’ produksjon som en ren manifestasjon av SUF/AKP (m-l)s kulturprogram? Avhandlingen inneholder også en redegjørelse for de kunstteoretiske kontroversene som er uløselig forbundet med en karakteristikk av et kunstverk som ’politisk’ eller ’engasjert’. Videre er det foretatt en undersøkelse av det kunsthistoriske landskapet som har bidratt til den estetiske utformingen av det empiriske materialet. GRAS-gruppa blir her satt i sammenheng med samtidige kunstneriske uttrykk. Avslutningsvis gir avhandlingen en vurdering av betydningen av GRAS-kunstnernes prosjekt ut fra politiske og kunstneriske kriterier, blant annet på bakgrunn av propaganda-begrepet. Helt til slutt er det trukket en parallell fra GRAS til samtidens kunstnere som igjen opererer ut fra en kritisk agenda.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBildene er mitt våpen : - En analyse av GRAS-gruppas silketrykk med fokus på ideologien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-02-12en_US
dc.creator.authorNerdrum, Nora Ceciliedatteren_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nerdrum, Nora Ceciliedatter&rft.title=Bildene er mitt våpen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17534en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo57748en_US
dc.contributor.supervisorØivind Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys080203388en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24695/1/Bildenexerxmittxvxpen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata