Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:38Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:38Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-21en_US
dc.identifier.citationRasmussen, Sigrun. Neiden kapell og Svanvik kapell. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24684
dc.description.abstractNeiden kapell og Svanvik kapell ligger i Sør-Varanger kommune i Finnmark fylke. Neiden kapell ble innviet i 1902 og var tegnet av arkitekt Karl Norum fra Trondheim. Svanvik kapell sto ferdig i 1934 og var tegnet av arkitekt Harald Sund fra Oslo. Kapellene i Neiden og Svanvik ble bygget som følge av utenriks- og sikkerhetspolitiske forhold i grenseområdene mot Russland og Finland. Kirkebyggene skulle fungere som synlige, men fredlige grensefestninger i en tid det var viktig å befeste området som norsk land og fremme nasjonal tilhørighet. Befolkningen, i hovedsak samer og kvener, ble betraktet som fremmedelement og kulturelt underlegne nordmenn. Kirkebyggingen var ledd i fornorskning av samer og kvener, der målet var tettere religiøs oppfølging og forkynnelse av Den norske kirke, som motvekt til læstadianismen og den russisk-ortodokse kirke. Neiden kapell er karakteristisk i sin form og detaljrikdom. Kapellets utforming faller innenfor den nasjonalromantiske dragestilen som hadde sin blomstring i årene rundt 1900. Forbildet er delvis hentet fra stavkirkene med romanske rundbuer, illuderte svalganger, dragedekor og takrytter. Kapellet har også elementer fra jugendstilen. Særlig formen på vindu og dører peker i den retning, samt bygningskroppens asymmetri. Arkitektonisk følger kapellet i Neiden opp intensjonen om å være et byggverk til uttrykk for norsk kultur og styrking av den norske nasjonalfølelse. Utsmykking og ornamentikk fulgte norrøn tradisjon og romansk kirkekunst i utsmykking og er helhetlig og gjennomført arkitektur. Alle dens bygningsledd skulle uttrykke norsk byggeskikk i tre, og mulig peke frem mot en ny norsk trebyggestil. Eksteriøret for Svanvik kapell var holdt i den norske panel- og tømmerstil, med påvirkning fra barokken. Planløsning og interiør i Svanvik kapell settes inn i to forskjellige sammenhenger. Dels middelalderens sentralorienterte kirkerom, dels en norskinspirert fargebruk med bakgrunn i datidens tolkning av barokken. Altertavlen kan dessuten peke mot lokal tilpassing i form av ortodokse ikoner, eller slektskap med middelalderens kirkekunst i Nordland og Troms. Både utforming, farger og dekor preges av periodens vilje og sans for å utforme et selvstendig formspråk. Tidligere epoker fungerte som utgangspunkt, uten direkte å bli kopiert. Svanvik kapell inngår senhistorismen med barokken som inspirasjonskilde. Også denne arkitekturen ble ansett for å være særskilt norsk og ha røtter i norsk byggetradisjon. Dette synes å ha vært viktig for oppdragsgiverne for Neiden kapell og Svanvik kapell. Synlighet i terrenget og i omgivelsene var også viktig for Kirke- og undervisningsdepartementet som oppdragsgiver og Hålogaland bispedømme som byggeherre.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNeiden kapell og Svanvik kapell : Nasjonal oppbygging i Sør-Varangeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-08-05en_US
dc.creator.authorRasmussen, Sigrunen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rasmussen, Sigrun&rft.title=Neiden kapell og Svanvik kapell&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17320en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo56868en_US
dc.contributor.supervisorKari Hoelen_US
dc.identifier.bibsys080248403en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24684/1/oppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata