Abstract
Oppgaven tar for seg apoteklokaler fra 1800- og 1900-tallet frem til innføringen av kjedekonsept for de forskjellige apotekkjedene i Norge begynner å bli vanlig.
Som teoretisk redskap er valgt Christian Norberg-Schulz og hans beskrivelse av byggeoppgaven: fysisk kontroll, funksjonell ramme, sosialt miljø og kulturell symbolisering.
Hoveddelen er en ikonografisk analyse av apoteklokalet.
En finner her noen klare ikongrafiske motiv som er felles for apotek i en rekke land.
Billedmotiver i apotekene kan grovt deles i tre grupper:
*Guder
* Urter
* Farmasitekniske motiv
Viktig er også apotekdyrene og fuglene som finnes spesielt nord i Europa. Oppgaven prøver å sette dette inn i en kunsthistorisk og ikongrafisk sammenheng. Det kan også se ut som stilvalg i apotekene har en ikongrafisk eller symbolsk betydning.
Etter den andre verdenskrigen er det bygget en rekke apotek. Det kan se ut som om en gradvis mister ikonografien og at den blir helt borte da den nye apotekloven som kom i 2001 får sin virkning. Den siste delen av oppgaven beskriver denne utviklingen. Av den kulturelle symboliseringen kan det se ut som om bare ordet apotek er igjen.