Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:54Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:54Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-12-18en_US
dc.identifier.citationToft-Eriksen, Lars. Det hjemsøkte selvet. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24676
dc.description.abstractI denne avhandlingen undersøkes deler av Erik Harry Johannessen kunstnerskap fra midten av 1930-årene i forhold til surrealismen. Det argumenteres for at Johannessens kunstneriske praksis og produksjon kan forstås i lys av surrealistiske begrep, strategier og forestillinger, så vel som andre surrealistiske kunstnerskap. Videre argumenters det for at Johannessens praksis og produksjon mer spesifikt kan forstås i forhold til surrealismens ideologisk motiverte problematisering av en bestemt forestilling om det moderne subjektet. I avhandlingens andre kapittel presenteres relevant surrealistisk teori og ideologi, hva angår problematiseringen av subjektet. I kapittel tre redegjøres det for formidlingen av og kjennskapen til dette ideologiske fundamentet i Norge. I den forbindelse undersøkes også kontekstuelle forhold vedrørende Johannessen som kunstner, så vel som hans forhold til surrealismen. Foruten Vilhelm Bjerke-Petersens rolle som formidler, legges det her vekt på Leif Wærenskjolds teoretiske tekster. I fjerde kapittel undersøkes Johannessens kunstneriske praksis og formspråk i forhold til automatismen som surrealistisk strategi. Avslutningsvis i dette kapittelet argumenteres det for at praksis og formspråk kan leses i forhold til surrealismens problematisering av subjektet. I kapittel fem undersøkes Johannessens dekorative formspråk i forhold til André Bretons begrep om det vidunderlige og Vilhelm Bjerke-Petersens begrep om dekorasjonens psykoseksuelle funksjon. Det argumenteres her for at dette fromspråket åpner for en desublimering av det moderne subjektet. Avslutningsvis undersøkes Johannessens motiver i forhold til denne desublimeringen av subjektet. Det argumenters her for at Johannessens motiver kan forstås i lys av surrealismens idé om og iscenesettelse av kvinnen som muse, libertas og femme fatale. I flere av motivene iscenesettes kvinnen i et møte med mannen, hvor det ubevisste selvet frigjøres på radikal bekostning av det moderne subjektet. I denne delen av avhandlingen trekkes dessuten Edvard Munchs kunstnerskap inn, som et betydelig moment i lesningen av Johannessens motiver som surrealisme. I avhandlingen argumenteres det med dette for at Johannessens kunstnerskap inntar en sentral plass i forståelsen av surrealismens nedslag i Norge rundt midten av 1930-årene. Foruten Johannessen, trekkes det til tider også på blant andre Bjarne Rise, Karen Holtsmark, Kai Fjell, Arne Ekeland, Olav Strømme og Håkon Arnestad Bjørkes kunstnerskap.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDet hjemsøkte selvet : Erik Harry Johannessens kunstnerskap fra 1934 og - 35 sett i lys av surrealismenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-08-04en_US
dc.creator.authorToft-Eriksen, Larsen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Toft-Eriksen, Lars&rft.title=Det hjemsøkte selvet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17230en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo50929en_US
dc.contributor.supervisorØivind Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys070866902en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata