Abstract
Oppgaven handler om den norske maleren Edvard Munchs bilder i samlingen til den japanske kunstsamleren Kojiro Matsukata. Målet med oppgaven er å klargjøre hvordan og hvorfor Matsukata kjøpte Munchs bilder, og hvordan forbindelsen var mellom dem.
Matsukata levde i en tid da Japan nettopp hadde begynt å utvikle seg til et moderne land, og hans liv og virke fulgte landets utvikling. Han bygget opp en stor kunstsamling for å øke nasjonens kulturelle kapital. Samlingen inkluderte ca. 2 000 vestlige kunstverk og over 8 000 ukiyo-e'er. To malerier, en pastell og i overkant av 40 grafiske blad av Munch var også inkludert i samlingen på 1920-tallet.
Munch ble en kjent kunstner i Japan på 1910-tallet. Matsukatas japanske rådgivere interesserte seg for Munchs kunst, noe som i sterk grad har medvirket til at Matsukata kjøpte bilder av Munch hos Paul Cassirer og sannsynligvis også Bruno Cassirer i Tyskland i 1921.
Det er sannsynlig at Matsukata og Munch begynte å fatte interesse for hverandre ved kjøpet av maleriet I vinden. Japonismen hadde tidligere vært en inspirasjonskilde for Munch, mens kunstinteresserte i Japan ble fascinert av Munchs bilder. Matsukatas innkjøp av Munchs kunst kan betraktes som en konsekvens av kulturutvekslingen som begynte med japonisme. Munch og Matsukata hadde også det til felles at de gikk med museumstanker. Dette skyldes nok de lignende situasjonene norsk og japansk kunst var i fra slutten av 1800-tallet. Munch og Matsukata delte antagelig tanken om hva en representativ kunstsamling kunne bety for folket. Munchs kunstneriske virke og Matsukatas samlervirksomhet krysses på dette punktet. Selv om museumsplanene ikke ble virkeliggjort, var resultatet av disse tankene at folk i Japan til fikk se originale bilder av Edvard Munch.