Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:52Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:52Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-10-23en_US
dc.identifier.citationThue, Ågot Elisabeth. Portretter av Angelica Kauffman. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24661
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven følger den sveitsiske malerinnen Angelica Kauffmans (1741-1807) portrettmaleri over en periode på 23 år. Med utgangspunkt i en analyse av fire portretter malt gjennom perioden belyses samspillet mellom verk og kontekst. Portrettene blir satt i forbindelse med de rådende kunsthistoriske stilretningene på annen halvdel av 1700-tallet. De blir også vurdert i forhold til de mer spesifikke personlige forhold som omgav deres tilblivelsesprosess. Oppgaven følger først Angelica Kauffmann til Roma (1764) der kunstneren ble del av et internasjonalt miljø rundt kunstteoretikeren J.J. Winckelmann. Særlig fokus blir lagt på grand tour-tradisjonen, eksemplifisert ved hennes portrett av den unge engelske adelsmannen John Byng. Portrettet blir sammenlignet med andre typiske grand tour-portretter av Romas mest populære portrettmalere, Anton Rafael Mengs og Pompeo Batoni. Siden følger vi malerinnen under hennes 15 år lange opphold i England (1766-1781) der fokuset ikke bare rettes mot hennes deltagelse ved grunnleggelsen av Royal Academy, men også mot hennes innflytelse i forhold til utviklingen av det tyrkisk inspirerte haremsportrettet, en malerisk konvensjon som kan leses som et tidlig bidrag til kvinnefrigjøring. I denne forbindelse er det portrettet av den engelske adelskvinnen Theresa Parker som blir analysert. Endelig avsluttes oppgaven med Angelica Kauffmans siste opphold Roma (1782-1807) der portrettene av den habsburgske adelsmannen Graf Fries og av dikteren Johann Wolfgang von Goethe står i sentrum. Forholdet mellom Goethe og Kauffman slik det kommer til uttrykk i Goethes memoarbok Italiensk reise er en viktig del av dette kapittelet. Portrettene reflekterer stadier i hennes utvikling og sammenlignes med portretter av samtidige kunstnere. Ved bruk av Baxendalls begreper konkluderer oppgaven med en diskusjon av hvordan Angelica Kauffmann, under til dels svært ulike omstendigheter, lykkes i å leve et liv som en frittstående, begavet og anerkjent malerinne i en tid da slike livsløp ble ytterst få kvinner til del.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePortretter av Angelica Kauffman : En studie av de kontekstuelle forholdenes betydningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-03-27en_US
dc.creator.authorThue, Ågot Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thue, Ågot Elisabeth&rft.title=Portretter av Angelica Kauffman&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14603en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo46407en_US
dc.contributor.supervisorAnne Wichstrømen_US
dc.identifier.bibsys070428115en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24661/3/PortretterxavxAngelicaxKauffman.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata