Abstract
Avhandlingen behandler den finlandsksvenske malerinnen Helene Schjerfbecks (1862-1946) endring i retning av et mer modernistisk kunstneriske uttrykk omkring og etter 1900. Jeg tar utgangspunkt i 23 verk fra den kunstneriske produksjonen hennes i årene 1890 til 1902.
Problemstillingen min er todelt. Den ene kretser rundt Helene Schjerfbecks stilistiske endring innenfor 1890-tallsproduksjonen hennes og utover mot 1900. Jeg fokuserer på kunstnerinnens 1890-tallskunstuttrykk sett i lys av begreper som tilpassning og genuin endring. Dette innebærer at jeg ikke utelukkende betrakter verkene hennes fra denne perioden som en endring i retning av det senere modernistiske maleriet, men også eventuelt som en tilpassning til den finske symbolismens mange fasetter. De to problemstillingene griper uløselig inn i hverandre. Jeg bruker en historisk-biografisk tilnærming hvor Baxandalls teorier omkring de kontekstuelle rammene kunstneren hadde å forholde seg til står sentralt. Kjønnsperspektiv i form av enkelte begrensende faktorer supplerer jeg Baxandall for å tydeliggjøre konteksten Helene Schjerfbeck virket i.
Det er problematisk å avgjøre om kunstnerinnen foregrep sin egen så vel som det finske modernistiske maleriet allerede i 1890-årene. Er endringen som skjer innenfor enkeltverk snarere en tilpassning til symbolismens formspråk enn en endring? Egne samt forskjellige kunsthistorikeres tolkninger har resultert i erkjennelsen av tolkningsdivergens i dette spørsmålet. Divergensen bygger på forskjellige vektlegging av verkenes formale og ikonografiske deler. Den kunstneriske rollen Helene Schjerfbeck har blitt tildelt, som symbolist eller modernist, avhenger i stor grad av hva betrakteren har vektlagt i tolkningene sine. Jeg hevder de kontekstuelle rammebetingelsene sannsynliggjør en tilpassning innenfor malerinnens kunstneriske uttrykk til symbolismen. Formalanalysene av de samme arbeidene som Sypresser, Fiesole, Utsikt fra Fiesole og Den gamle herregården (Sjundby gård) er mer tvetydige. De mener jeg ikke utelukkende kan hevdes å forsvare en symbolistisk, fremfor en tidlig modernistisk, forankring. En utvetydig modernistisk forankring er det bare Ynglingprofil som har i tilstrekkelig grad. Jeg er derfor åpen og forfekter en prinsipiell enighet om en tvetydig produksjon hos Helene Schjerfbeck i 1890-årene. Betegnende er Helene Schjerfbeck er kunstnerisk modningsprosess hvor et mangfoldig stilistisk uttrykk kommer til syne.