Abstract
Denne oppgaven handler om statlig støttet kunstnerisk utsmykking i offentlige bygg i Norge, med fokus på rammene for det arbeid som foregår i de regionalt oppnevnte utsmykkingskomiteene. Det er ordningen i seg selv og hvordan den fungerer i praksis som er tema for oppgaven.
I et case følger jeg prosessen i utsmykkingskomitéen ved Hamar katedralskole fram til ferdig utarbeidet utsmykkingsplan. Jeg vil ha fokus på de føringer som er tilstede i prosessen, belyse praksis, formelle og ideelle krav, og drøfte hvordan dette påvirker valget av kunstnere og kunstform. Videre vil jeg vurdere og drøfte komiteens sammensetning og den rollen det enkelte medlem har i en slik sammenheng. Hvilke krefter er de førende? Fra utsmykkingsplanen vil jeg forsøke å finne ut hva som har vært bestemmende for forslag til kunstnere og de valgene som er foretatt. Kan man ut fra disse vurderinger trekke den konklusjon at oppdragskunst er styrt kunst på grunn av alle føringene, retningslinjer, ønsker og krav? Eller preges prosessen og de valgte løsninger i stor grad av handlingsrom innenfor veiledende milde føringer? Innledningsvis klargjøres offentlig utsmykking i lys av den offentlige kulturpolitikken og kunstnernes egen aksjon for å få til ordninger som ivaretar kvalitativ god kunst i offentlige bygg. Hva har staten hatt som grunnleggende idé for utforming av den offentlige utsmykkingspolitikken? Hvorfor har det vært viktig både for kunstnerorganisasjonene og staten å få til faste utsmykkingsordninger på alle forvaltningsnivåer i Norge? Hvordan har dette påvirket praksis og prinsipper for hvordan utsmykkingsarbeidet har utviklet seg, og hvilke interesser og kunstsyn er førende og bestemmende i de konkrete prosjektene?
Oppgaven er tredelt. Del 1 er en teoretisk og generell del som definerer begrepet offentlig utsmykking , beskriver framvekst av ordningen på statlig nivå, aktørene i en utsmykkingssak, samt praksis og gjennomføring av utsmykkingsoppdrag. Del 2 beskriver et case - utsmykkingen ved nye Hamar katedralskole. Del 3 inneholder oppgavens avsluttende drøftinger og konklusjon.