Abstract
Popkunsten i Norge
Norske kunstnere og kritikeres formidling av amerikansk popkunst på 1960-tallet
Avhandlingen søker å gi svar på tre hovedspørsmål:
For det første: Hvordan ble den amerikanske popkunsten formidlet i norske aviser og tidsskrifter? Dette forsøkes klargjort gjennom analyser av norske kritikeres behandling av popkunsten, med sikte på å finne ut hva slags kunstsyn som ligger til grunn for kritikkene.
For det andre: Hvordan fremstår den norske poprelaterte kunsten i forhold til den amerikanske popkunsten? Dette undersøkes ved hjelp av sammenlignende analyser av et utvalg norsk og amerikansk kunst.
For det tredje: Kan den poprelaterte norske kunsten forstås som overskridene i forhold til et modernistisk kunst- og kunstnersyn? Dette belyses gjennom å se den norske kunsten i forhold til til sentrale begreper i Clement Greenbergs modernismeteorier.
Svarene som antydes i avhandlingen er som følger:
Norske kritikere møtte popkunsten med forventninger som generelt kan forstås som modernistisk begrunnete, og som ikke ble innfridd. Enkelte forsøkte da å finne andre måter å se en verdi ved popkunsten, og bedømte den for eksempel som en form for samfunnsanalyse.
De norske kunstnerne benyttet flere av de amerikanske popkunstnernes strategier, men den norske popkunsten skiller seg generelt fra den amerikanske på grunn av et mer personlig uttrykk.
Den norske kunsten kan forstås som modernismeoverskridende på en rekke måter, blant annet i forhold til genre, og for eksempel i forhold til modernistiske grenselinjer mellom kunsten og virkeligheten.
Avslutningsvis antydes en parallell mellom de norske kritikerne og kunstnernes tilnærming til popkunsten.