Abstract
Denne avhandlingen tar for seg feltet mellom kunst –og næringslivssfærene i skandinavia, og nærmere bestemt foretakssfærens utadrettede kunstengasjement i de skandinaviske landene i samtiden (fra og med 1990-årene og fremover). Det er her blitt gått inn for å belyse karakteristiske trekk og utviklingstrekk ved disse.
I arbeidet med dette blir disse sidestilte og sammenlignet med store nord-amerikanske foretaks utadrettede kunstengasjement. Dette blant annet under en forutsetning om at disse presenterer et hensiktsmessig sammenligningsgrunnlag, på bakgrunn av at USA representerer et vestlig land hvor slike former for samarbeid er svært utbredte og etablerte, og hvor disse dermed kan sies å i stor grad å være "rendyrkede".
Målet med avhandlingen er å forsøke å sette skandinaviske foretaks kunstengasjement i et internasjonalt perspektiv, for på denne måten å kunne få frem spesifikke karakteristika for disse, og videre også betingelser og årsaker for en tilsynelatende utvikling mot disses tiltagende aktualitet. Knyttet til forståelsen av dette søkes det, på et mer generelt grunnlag, å identifisere årsaksforhold som ligger til grunn for at foretak går inn i slike engasjement, hva de ønsker å symbolisere gjennom disse, hvordan dette oppfattes av offentligheten, og hva foretakene kan se ut til å oppnå gjennom en slik strategi.
Det ses i tilknytning til dette på det estetiskes tilsynelatende utvidede rolle i samtidens skandinaviske (og vestlige) samfunn, hvor denne utviklingen knyttes til ulike samfunnsstrukturelle endringer som teknologisk utvikling, tiltagende globalisering, medias utvidede rolle, løsere sosiale strukturer og en mer relativistisk livsholdning. Det argumenteres for at dette er påvirkende faktorer til at foretakssfæren i økende grad underlegges større konkurranse, og med dette også økede forventninger til estetisk utforming og etisk forretningsdrift.
Avhandlingens casestudie tar for seg ett spesifikt foretak med et utadrettet kunstengasjement, svenske Vin & Sprit og deres merkevare Absolut Vodka, og deres kunstengasjement i forhold til det nord-amerikanske markedet i løpet av årene 1985-2000. Det gjennomføres her en kvalitativ undersøkelse der målet er å identifisere hva foretaket ønsker å symbolisere utad gjennom sitt kunstengasjement, hvordan dette blir oppfattet av offentligheten, og hva foretaket faktisk synes å oppnå som følger av dette. Casestudiet baserer seg på fortolkning av et begrenset utvalg av avisartikler og intervjuer av beslutningstakere i forbindelse med dette engasjementet, i tillegg til endringer i salgstall av deres produkt over den utvalgte perioden.
Det konkluderes med at de skandinaviske foretakenes utadrettede kunstengasjement skiller seg fra nord-amerikanske foretaks engasjement ved at de gjennomgående synes å være mindre profesjonaliserte og mindre strategiske, og knyttet til dette, at de fremstår som mindre kontinuerlige enn de nord-amerikanskes engasjement. Et unntak, og et interessant funn er de svenske foretakenes kunstengasjement, som med hensyn til disse faktorene i stor grad ligner de nord-amerikanske engasjementene.
En annen sentral forskjell mellom skandinaviske og nord-amerikanske foretaks utadrettede kunstengasjement, ligger i det å presentere foretakets utadrettede kunstengasjement som et samfunnsgangelig "Corporate Social Responsibility"-engasjement. Dette synes i denne sammenheng ikke å være en vurdering som blir tatt hensyn til i utformingen og utføringen av de skandinaviske landenes kunstengasjement. Dette med unntak av Absolut Vodka / V&S, noe som sannsynligvis kan tilskrives at markedsføringen av denne merkevaren ble initiert på det nord-amerikanske markedet, med hjelp av aktører som kjente dette markedet godt.
Videre konkluderes det med at foretakenes utadrettede kunstengasjement står som en respons til krav fra offentligheten om en etisk og estetisk forretningsdrift, hvor dette står som et resultat av en tiltagende konkurranse på markedet grunnet en økende globalisering. Årsaken til forskjeller mellom nord-amerikansk og skandinavisk organisering av foretakenes kunstengasjement identifiseres til at de skandinaviske landenes foretakssfærer ikke er underlagt samme grad av konkurranse, og dermed heller ikke samme grad av krav og forventninger fra offentligheten med hensyn til å utmerke seg som et estetisk eller etisk appellerende foretak, som de nord-amerikanske. Trenden ser derimot ut til å være at dette, på grunn av ulike samfunnsstrukturelle endringer i de skandinaviske landene, i økende grad også blir aktuelt for skandinaviske foretak.