Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:31Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:31Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-03-20en_US
dc.identifier.citationAdorsen, Siri Kathrine Ochremenko. Skulptur fra Nidarosdomen under Håkon Håkonsson . Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24628
dc.description.abstractHåkon Håkonsson regjerte fra 1217-63. Denne hovedoppgaven tar for seg skulpturer fra Nidarosdomen som etter all sannsynlighet ble laget i denne perioden. Dette vil i hovedsak si skulpturer fra de østlige delene av katedralen. Disse verkene blir sett i sammenheng med annen skulptur fra regionen, og fra England og Frankrike - land som Norge hadde nære bånd til. Hovedvekten legges på skulptur fra Søndre korportal og på relieffet som vanligvis kalles "Kristus på elefanttronen". Det blir foretatt både en stilistisk og en ikonografisk analyse av disse verkene. Skulpturene fra Søndre korportal er til dels sterkt restaurert. Skulpturenes tilstand før og etter restaurering blir gjennomgått. Arkivoltskulpturene blir sammenlignet med engelske arkivolter, illuminasjoner og norsk treskjærerkunst. Det sees her på figur- og foldestil, komposisjon og på løvverket. Arkivoltene analyseres også ikonografisk. Temaet er Syndefallet, men det er en del gåtefulle figurer her. Tidligere forskning blir redegjort for, og nye forslag presenteres. Scenene blir sett i sammenheng med andre syndefallsfremstillinger, som vi finner blant skulpturer, illuminasjoner, i Bibelen og i middelalderske bibelparafraser. Det er også en del skulptur knyttet til korportalens hvelv og vegger. Disse blir gjennomgått og sammenlignet med skulptur fra inn- og utland. Den såkalte "Kristus på elefanttronen" er et relativt stort og svært skadet relieff, som nå står utstilt i museet. Foldefallet er laget i muldenfaltenstil, og relieffet blir sett i sammenheng med andre verk i denne stilen. Dateringsproblematikken blir diskutert. Relieffet ble brukt som fyllmasse etter den store brannen på 1500-tallet, så dets opprinnelige plassering er ukjent. De ulike plasseringsmulighetene gjennomgås, og det tas stilling til hvilke som kan være sannsynlige og hvilke som må avvises. Et vesentlig problem er identifiseringen av personen på tronen - er det virkelig Kristus, eller er det en gammeltestamentlig konge, eller St. Olav? Figurens antrekk og det som er igjen av armstillinger undersøkes, og verket sammenlignes med andre fyrstelige fremstillinger. Den meget spesielle tronen med elefanter blir drøftet, og både middelalderske troner og elefantfremstillinger blir gjennomgått.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSkulptur fra Nidarosdomen under Håkon Håkonsson : - med hovedvekt på Elefanttronen og Søndre korportalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-08-09en_US
dc.creator.authorAdorsen, Siri Kathrine Ochremenkoen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Adorsen, Siri Kathrine Ochremenko&rft.title=Skulptur fra Nidarosdomen under Håkon Håkonsson &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13742en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo37323en_US
dc.contributor.supervisorNigel J. Morganen_US
dc.identifier.bibsys061705055en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata