dc.description.abstract | Hovedoppgavens overordnede mål er å kaste nytt lys over Thorvald Erichsens visuelle,
avkledde menn i Naken mann og to kvinner og Gul gutt. Den formalestetiske kritikken
har stått sterkt i norsk kunsthistorie og har preget behandlingen av mannsaktene. Uviljen
mot å diskutere mannlig nakenhet i den norske kunsten, har ført til at interessante
aspekter ved arbeidene er blitt forbigått, og komplekse problematikker er blitt forenklet.
Det er ikke til å komme fra at Thorvald Erichsen fremstilte særdeles nakne, unge menn
og utfordret sitt mediums potensiale i sin samtid. Målsetningen med oppgaven har derfor
vært å nyansere tidligere kunsthistoriske karakteristikker av Naken mann og to kvinner og
Gul gutt. Ved å utvide den modernistiske referanserammens vekt på verkets autonomi og
fargens egenverdi, kan arbeidenes kompleksitet belyses. Mot en stilanalytisk og
idéhistorisk bakgrunn, diskuteres visuell mannlig nakenhet i Skandinavia ved forrige
århundreskifte. Den virile og hensiktsmessige manndommen som reflekteres i
billedkunsten på denne tiden, speiler antikke, atletiske idealer. Mannsfigurene i Naken
mann og to kvinner og Gul Gutt står i kontrast til det heroiske forbildet, som de effebiske
ynglingene de er. De besitter en sårbar og erotisk ambivalent holdning, som ofte
forbindes med fin-de-siéclekulturens dekadanse. Aktarbeidene utfordrer de fastsatte
normene for representasjonen av den nakne mannskroppen, og er forut for sin tid i
fremstillingen av mannskroppen som objekt. De setter spørsmålstegn ved den tunge,
akademiske mannsakttradisjonen. Den kroppslige gjengivelsen benekter en ren,
harmonisk form som var en forutsetning for kravet til skjønnhet og transcendens. I
motsetning til den ideelle akten, er Thorvald Erichsens mannskropper blitt til materie som
truer med å bryte ut av billedflaten. Bruddet med de klassiske kravene til skjønnhet, kan
ha vært en nødvendighet for uttrykket i Naken mann og to kvinner og Gul gutt. Dermed
understrekes det klassiske ideals manglende evne til å uttrykke de reelle og konkrete
problemene det moderne mennesket står ovenfor. Oppfatning om en kontemplativ
betraktning av mannsakten problematiseres; de visuelle, unge mennene gjorde sitt
samtidige publikum forlegent og sjokkerte, snarere enn å gi en følelse av opphøyethet.
Oppgaven vil vise at den erotiske ladningen i Thorvald Erichsens Naken mann og to
kvinner og Gul gutt er dominant og eksplisitt. | nor |