Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:32Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:32Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-11-07en_US
dc.identifier.citationWeber, Tale Sofie. Thorvald Erichsens nakne menn.. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24618
dc.description.abstractHovedoppgavens overordnede mål er å kaste nytt lys over Thorvald Erichsens visuelle, avkledde menn i Naken mann og to kvinner og Gul gutt. Den formalestetiske kritikken har stått sterkt i norsk kunsthistorie og har preget behandlingen av mannsaktene. Uviljen mot å diskutere mannlig nakenhet i den norske kunsten, har ført til at interessante aspekter ved arbeidene er blitt forbigått, og komplekse problematikker er blitt forenklet. Det er ikke til å komme fra at Thorvald Erichsen fremstilte særdeles nakne, unge menn og utfordret sitt mediums potensiale i sin samtid. Målsetningen med oppgaven har derfor vært å nyansere tidligere kunsthistoriske karakteristikker av Naken mann og to kvinner og Gul gutt. Ved å utvide den modernistiske referanserammens vekt på verkets autonomi og fargens egenverdi, kan arbeidenes kompleksitet belyses. Mot en stilanalytisk og idéhistorisk bakgrunn, diskuteres visuell mannlig nakenhet i Skandinavia ved forrige århundreskifte. Den virile og hensiktsmessige manndommen som reflekteres i billedkunsten på denne tiden, speiler antikke, atletiske idealer. Mannsfigurene i Naken mann og to kvinner og Gul Gutt står i kontrast til det heroiske forbildet, som de effebiske ynglingene de er. De besitter en sårbar og erotisk ambivalent holdning, som ofte forbindes med fin-de-siéclekulturens dekadanse. Aktarbeidene utfordrer de fastsatte normene for representasjonen av den nakne mannskroppen, og er forut for sin tid i fremstillingen av mannskroppen som objekt. De setter spørsmålstegn ved den tunge, akademiske mannsakttradisjonen. Den kroppslige gjengivelsen benekter en ren, harmonisk form som var en forutsetning for kravet til skjønnhet og transcendens. I motsetning til den ideelle akten, er Thorvald Erichsens mannskropper blitt til materie som truer med å bryte ut av billedflaten. Bruddet med de klassiske kravene til skjønnhet, kan ha vært en nødvendighet for uttrykket i Naken mann og to kvinner og Gul gutt. Dermed understrekes det klassiske ideals manglende evne til å uttrykke de reelle og konkrete problemene det moderne mennesket står ovenfor. Oppfatning om en kontemplativ betraktning av mannsakten problematiseres; de visuelle, unge mennene gjorde sitt samtidige publikum forlegent og sjokkerte, snarere enn å gi en følelse av opphøyethet. Oppgaven vil vise at den erotiske ladningen i Thorvald Erichsens Naken mann og to kvinner og Gul gutt er dominant og eksplisitt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleThorvald Erichsens nakne menn. : Naken mann og to kvinner & Gul gutt i lys av mannsfremstillingen i nordisk og europeisk billedkunsten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-03-14en_US
dc.creator.authorWeber, Tale Sofieen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Weber, Tale Sofie&rft.title=Thorvald Erichsens nakne menn.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11957en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo32342en_US
dc.contributor.supervisorAnne Wichstrømen_US
dc.identifier.bibsys060284455en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata