Abstract
Sammendrag:
Denne oppgaven omhandler Timur Novikov (1958-2002) og hans ny-akademiske kunstprosjekt som han initierte i St. Petersburg for vel 15 år siden. Han startet sin kunstneriske virksomhet i Leningrads undergrunn og var på 1980-tallet leder og ideolog for en rekke uavhengige kunstnere. I 1982 etablerte han avant-garde gruppen; Nye Kunstnere, som jobbet på tvers av kunstneriske genre og gjorde kunst til en del av sin livs praksis, mens han i 1989 grunnla Nye Akademiet som utover 1990-tallet utviklet seg til en av byens viktigste kunstbevegelser. Ny-akademistene satte seg som mål å fremme klassisisme og skjønnhet, som de mente var undertrykket av moderne/post-moderne kunstpraksis og teoretiske betraktninger. For å formidle sitt budskap konstruerte Novikov en ideologi som han teoretiserte og lanserte i form av bøker, artikler, manifester, aksjoner osv. Til tross for hans tilsynelatende enkle budskap om å bevare den klassiske estetikken fra å gå tapt, er prosjektet han lanserte mye mer komplekst enn som så. Med sine paradoksale strategier griper han inn i flere lag av kunstdiskursen og slik gjør sitt kunstprosjekt til en uomgjengelig del av generelle kunstneriske problemstillinger.