Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:42Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-04-19en_US
dc.identifier.citationAndersen, Elisabeth. Treskulpturer i Trøndelag ca. 1250-1350. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24601
dc.description.abstractI forskningshistorikken har treskulpturene i Trøndelag aldri blitt samlet i en gruppe for undersøkelse, verken ikonografisk eller stilistisk. Tidligere forskere har tatt for seg flere av treskulpturene som er blitt knyttet til et verksted i Trondheim. Det er skulpturer som krusifikset fra Mosvik, St. Mikael fra Mosvik, madonna fra Grong, apostel fra Horg, krusifiks fra Austrått og madonna I fra Austrått. Det har dreid seg om skulpturer laget rundt midten av 1200-tallet, men vekt på engelsk stilinnflytelse. Treskulpturer som er nevnt i forhold til Vestfrontskulpturenes stil, er St. Olav fra og St. Katarina fra Værnes. Jeg har i denne oppgaven sett på 29 treskulpturer i Trøndelag fra perioden 1250-1350. Det er madonnaskulpturer, helgenskulpturer og krusifikser. Jeg har sett på skulpturenes ikonografi og sammenliknet dem med steinskulpturene fra Vestfronten av domkirken i Trondheim. I siste halvdel av 1200-tallet pågikk byggingen av Vestfronten på domkirken. På denne tiden ble steinskulpturene hugget ut. Disse skulpturene ble laget i den såkalte broad-fold style, som kjennetegnes ved sine dype og brede folder. Draperiene fremstod som laget av tykt stoff og foldene var irregulære. Denne foldestilen var først å se i Parisområdet i 1240 årene, og spredte seg siden til England og Norge. Ut fra sammenlignelser med sigiller, elfenbenskulpturer og steinskulpturer fra Frankrike og England laget i samme stil, danner jeg et grunnlag for dateringen av Vestfrontskulpturene og den nye franske stilens etablering i Norge. Jeg tror det er stor sannsynlighet for at det var på Vestfronten av domkirken i Trondheim, at broad-fold style først dukket opp i Norge, ca. 1270-90, kanskje nærmere 1280 enn 1270. Denne stilen skulle siden å spre seg til maleri og treskulptur. Av de 29 trønderske treskulpturene fant jeg 12 skulpturer som jeg mener kan knyttes til Vestfrontskulpturene. De har drakter laget i broad-fold style. I datering til treskulpturene slutter jeg meg i hovedsak til tidligere resultater, men har i noen tilfeller gitt en litt senere dateringer på grunn av foldebehandling.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTreskulpturer i Trøndelag ca. 1250-1350en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-09en_US
dc.creator.authorAndersen, Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Andersen, Elisabeth&rft.title=Treskulpturer i Trøndelag ca. 1250-1350&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10757en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo26119en_US
dc.contributor.supervisorNigel j. Morganen_US
dc.identifier.bibsys051164507en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata