Abstract
Hovedoppgaven handler om homoseksualitet og fotokunst. Det teoretiske grunnlaget er tradisjonell homoforskning og queer teori. Med tradisjonell homoforskning forstår jeg en forskning som legger vekt på synliggjøring og identitetskapning. Queer teori introduserer nye perspektiver på identitet og kjønn. I min problemstilling om Fin Serck-Hanssens bilder, ønsker jeg gjennom en billedanalyse å sette fokus på hvordan kunstneren viser synliggjøringsaspektet i homoforskning med hensyn til følgende temaer; homoerotikk, aidsproblematikk og homofilt daligliv.
Når det gjelder Lill-Ann Chepstow-Lustys fotografier, ønsker jeg å prøve ut hvordan man kan anvende queer teori i en analyse av dem. Queerforskere ser på kjønn og seksualitet som noe flytende og foranderlig og som noe konstruert og kulturgitt. De hevder at virkeligheten er mer mangfoldig enn dikotomiene mann/kvinne, maskulin/feminin og hetero/homo skulle tilsi. Queerforskere er også opptatt av normbrudd og grenseoverskridelser i henhold til en poststrukturalistisk forståelse. I min problemstilling om Chepstow-Lustys fotografier undersøker jeg om disse ideene gjenspeiles i hennes kunst.
Mine målsettinger med avhandlingen er å sette fokus på hvordan fotokunst kan bidra til at homofile ser sitt liv reflektert i det offentlige rom og dermed medvirker til å skape gode rollemodeller og positiv bekreftelse på egen seksualitet. I tillegg vil jeg rette oppmerksomhet mot at en queer betraktningsmåte av bilder kan føre til ny innsikt og utvide fortolkningsmangfoldet i billedanalyse. Jeg vil også sette søkelyset på om fotokunst kan medvirke til å skape større aksept i samfunnet for annerledeshet og et mer rikholdig kjønnsrepertoar, og bidra til å røske opp i vante forestillinger om kjønn og seksualitet.