Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:44Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:44Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-10en_US
dc.identifier.citationKinge, Jenny Scheen. i en flamme, i et speil . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24553
dc.description.abstractI denne oppgaven gjør jeg en analyse av Louise Bourgeois` skulptur The Damned, the Possessed and the Beloved (2011), som er en del av et monument i Vardø, reist til minne om ofrene for heksebrenningen. Skulpturen er boltet direkte fast i det arktiske underlaget og rammet inn av en glasspaviljong, som er utført av arkitekten Peter Zumthor. I Vardø inviteres det betraktende subjekt inn og innehar selv en aktiv rolle i møte med Bourgeois` skulptur, som består av en stol, hvor det opp fra stolsetet brenner en evigvarende flamme. Rundt stolen ruver syv enorme speil. Flammen flakker stadig, den brenner dag og natt, året rundt, og speilene er rettet mot oss. Med utgangspunkt i flere aspekter ved verket, som kropp, minne, subjekt og begjær beskrives det møtet som oppstår mellom betrakter og det historiske monumentet. Sentralt i min undersøkelse er betrakters kroppslige og virtuelle erfaring av skulpturen, og vårt møte med det historiske monumentet og egne minner, som blandes inn i heksenes historie og Bourgeois` ladede biografi. I tilnærmelsen til verket i Vardø fremlegges Michel Foucault´s diskurs-teoretiske analyse og undertrykkende maktkonstruksjoner i samfunnet, slik han fremlegger det i boken Seksualitetens historie I, Viljen til Viten. Foucault tegner her opp en seksualitetens genealogi, hvor maktforhold knyttet til kjønnet belyses. Jeg legger vekt på hans formuleringer omkring kvinnen og hennes kropp slik den blir fremstilt innenfor hans diskursive tilnærming til kjønn og seksualitet. Hans formuleringer omkring den ”hysteriserte kvinnen” vil være relevant og jeg diskuterer dette begrepet i forhold til et utvalg kunstverk av Bourgeois, som videre leder an til analysen av skulpturen i Vardø. Gjennom Bourgeois` formspråk skildres den dynamiske kroppen, hvor lyst, begjær og seksualitet utfolder seg. Jeg har valgt å se tilbake på allerede etablerte teorier om Bourgeois` kunstverk, for så å bearbeide dem og se dem i forhold til skulpturen i Vardø. I oppgaven vektlegges Mieke Bal og Rosalind Krauss` tilnærminger til Bourgeois` verk, som videre åpner opp for min tolkning av de symbolske og kunstneriske virkemidlene som iscenesettes i Vardø.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlei en flamme, i et speil : en analyse av Louise Bourgeois` skulptur i Vardø: The Damned, The Possessed and the Beloved, en del av monumentet til minne om heksebrenningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-06-05en_US
dc.creator.authorKinge, Jenny Scheenen_US
dc.date.embargoenddate3017-06-19
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kinge, Jenny Scheen&rft.title=i en flamme, i et speil &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30530en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo140975en_US
dc.contributor.supervisorBente Larsenen_US
dc.identifier.bibsys121670554en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24553/2/Kinge_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata