Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:23Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:23Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-15en_US
dc.identifier.citationMoen, Elisabeth. Ole Lislerud . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24528
dc.description.abstractSammendrag: I denne oppgaven har jeg valgt Ole Lisleruds kunstverk I Shop Therefore I Am. Verket er laget i en personlig stil, med spesifikke kjennetegn til postmodernismen og samtidskunsten. Ole Lislerud er kjent i Norge for sine monumentale utsmykningsarbeider i keramikk. Han har som kunstner utviklet kunsthåndverket fra å arbeide med keramikk i lite format til større arbeider. Han har blant annet laget Lex Portalis i Oslo Tinghus, som er presentert som et ytre skall i keramiske fliser på en 33m høy vegg. Han arbeider i dag med kunsthåndverket i et utvidet felt. Han er opptatt av det meningsbærende innholdet i verket. På Domus teologica har han laget Grafitti Wall. Lislerud har brukt blandet teknikk på store rektangulære porselenstavler. Tavlene er kompliserte å lage, med en omfattende produksjonsprosess. Organiske malingstrøk er påført under og over motivene. Verket er fremstilt i reklamens estetikk og design. På grunn av at Lislerud bruker blandet teknikk, dannes det flere betydningslag i komposisjonen. Verket ses i lys av litteraturteoretikeren Gerard Genettes begrep Palimpsest. Verket er ikke tidligere underlagt en kunsthistorisk analyse. Oppgavens hovedinnhold er en beskrivelse av verkets formale uttrykk. Deretter er motivene identifisert, for å gi grunnlag for en tolkning. Det kan stilles spørmål på hvilken måte verket uttrykker mening. Hvordan forholder verket seg til samtiden, Er det slik at identitet har blitt en vare i samtiden? Lislerud har valgt Botticelis Venus, og et samtidens mediaikon Madonna i tillegg til appropierte verk fra andre kunstnere og tilfeldige motebilder fra media. Tekstfragmenter blir førende for hvordan verket skal forstås. Han har fokus på skjønnhetsidealet før og nå. Han tar opp tema om hvordan forbrukerkultur og reklame i dag lager idealet for hvordan vi skal se ut.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOle Lislerud : billedkunst på porselenstavleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-05-11en_US
dc.creator.authorMoen, Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moen, Elisabeth&rft.title=Ole Lislerud &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27483en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107948en_US
dc.contributor.supervisorErik Mørstaden_US
dc.identifier.bibsys112617948en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24528/3/master-moen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata