Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:35:25Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-15en_US
dc.identifier.citationFreyr, Kamilla. Om opprøret mot estetikken. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24524
dc.description.abstractUtover på 1900-tallet kolliderte de tilsynelatende ulike moderne kunstbevegelsene med den kunstforståelsen som lå dypt innbakt i den estetiske teoriens historie; den tradisjonelle estetiske teorien som nedstammet fra opplysningstidens og romantikkens kritiske tenkning var en tradisjon som fant kunstens kjerne i egenskapene til det kunstneriske objektet, først og fremst i objektets evne til å vekke en estetisk erfaring hos betrakteren. Ved å transformere hverdagsobjekter til kunstverk, var Marcel Duchamp blant kunstnerne som innvarslet anti-kunsten, og erklærte at estetisk nytelse var en fare som for enhver pris måtte unngås. Ready-made eksemplifiserte snart det hinderet ethvert forsøk på å definere kunst måtte forholde seg til og i 1983 stilte kunsthistorikeren Hal Foster spørsmålet om hvorvidt estetikkens kategorier fremdeles var gyldige. Med avhandlingen drøfter jeg det opprøret mot estetikken som gjorde seg gjeldende utover på 1900-tallet og den selvransakelsesprosess som fulgte i kjølevannet av tumultene. Her har vi å gjøre med verk og tanker som vokser seg frem fra utdypende debatter om tradisjoner knyttet til kunstens form og funksjon, og slik genererer anti-kunsten og opprøret mot estetikken grunnleggende kunstfilosofiske spørsmål. Avhandlingens problemstilling er som følger: I møte med den postmoderne anti-estetikkens syn på det tidlige 1900-tallets anti-kunstavantgarde som sin forløper, peker jeg på muligheten for et brudd og fremsetter følgende tese: Til tross for dens anti-estetiske tilnærminger må anti-kunstavantgarden betegnes som estetisk. Del I er en deskriptiv del der jeg starter med å identifisere anti-kunst-begrepet og dets manifestasjoner slik det utviklet seg utover på 1900-tallet, mens jeg i del II ser nærmere på det jeg altså omtaler som den postmoderne anti-estetikken. Her går jeg spesielt inn på Arthus Dantos begrep om kunstverdenen, George Dickies institusjonsteori og det som regnes som en klassiker i den anti-estetiske tenkningen, Hal Fosters antologi The Anti-Aesthetics: Essays on postmodern Culture fra 1983. Ved hjelp av disse tenkerne undersøker jeg påstanden om at postmodernismen representerer en ny kunstmodell. I avhandlingens hoveddel, del III, foreslår jeg så en estetisk lesning av anti-kunstavantgarden, der jeg starter med Duchamp og det jeg kaller "den duchampianske ambivalens" før jeg tar dette med meg videre inn i presentasjonen av begrepet "forstyrrelsens estetikk".nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOm opprøret mot estetikkenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-05-13en_US
dc.creator.authorFreyr, Kamillaen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Freyr, Kamilla&rft.title=Om opprøret mot estetikken&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27477en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107919en_US
dc.contributor.supervisorØivind Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys11261258xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata