Abstract
Denne avhandlingen tar for seg Arne Ekelands De siste skudd fra 1940,som befinner seg i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Ekeland var kommunist, noe som satt preg på bildetematikken og kan spores gjennom store deler av hans kunstneriske produksjon. Verket symboliserer arbeiderklassens seier over kirke, kapital og militær. De siste skudd er et modernistisk bilde, med impulser fra kubisme, surrealisme og ekspresjonisme. Det er derfor en interesant motsetning mellom bildets budskap og det formidlende formspråket han anvender, hvor religiøs ikonografi er fremtredende. Oppgavens formål er å undersøke hvorfor De siste skudd har blitt sammenlignet med billedkunsten skapt i overgangen mellom middelalder og renessanse i Italia. I tillegg ses det på hvilke samfunnsmessige forhold som førte til utviklingen og fremveksten av moderniteten. Her vektlegges stilretningene som påvirket De siste skudd, samt marxisme, kommunisme, religion og humanisme. Gjennom en dyptgående beskrivelse og stilistisk og ikografisk analyse dannes grunnlaget for oppgaven.