Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:38Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:38Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-14en_US
dc.identifier.citationHolmen, Monica. This is MOST Important!. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24492
dc.description.abstractI denne oppgaven har Dag Alvengs fotografier i serien This is MOST Important! blitt undersøkt og drøftet i lys av det amerikanske gatefotografiet. Fotografiene i denne serien fremstiller New Yorks gater og innbyggerne der, og utviser i så måte klare koblinger til gatefotografitradisjonen, særlig slik den fremstår i USA fra etterkrigstiden og frem mot 1990-tallet. Det er flere årsaker til hvorfor det var relevant å se Alvengs New York-fotografier i lys av det amerikanske gatefotografiet. For det første på grunn av det urbane motivet, og for det andre på grunn av disse fotografienes insistering på det mer tradisjonelle fotografiet. Gatefotografiet kan fremstå som en noe uklar og udefinert tradisjon, derfor var en oppklaring nødvendig. Videre vil noen særtrekk ved det amerikanske gatefotografiet fra etterkrigstiden og fremover legges frem. Gjennom en komparativ analyse ble det undersøkt hvordan Alvengs fotografier kunne sies å knytte seg an til det amerikanske gatefotografiet. Formale parametre og tekniske aspekter spesifikke fotografiet ble vektlagt, og tilnærmingen til fotografiene var med utgangspunkt i disse. Den komparative analysen førte frem til en karakteristikk av Alvengs New York-fotografier. Det kom frem at Alvengs New York-fotografier, i forlengelse av å kunne betraktes som gatefotografi hvor snapshot er en sentral teknikk og estetikk, også kan sees som snapshot, på tross av at de umiddelbart ikke fremstår som det. Dobbeleksponeringene viste seg å være det som skilte Alveng mest fra andre gatefotografer, derfor ble dette drøftet mer inngående. Med sin insistering på det mediespesifikke gjennom denne teknikken, ble det drøftet hvorvidt dobbeleksponeringene kan sees som puristisk eller som formalistisk fotografi. Videre ble dobbeleksponeringene ble undersøkt i sammenheng med det fotografiske paradoks, som oppstår i fotografiets gjengivelse av et isolert øyeblikk. Hva skjer når dobbeleksponeringene setter sammen to øyeblikk? Dobbeleksponeringenes fremstilling av motivet, som en kopi uten en original, ble også sett i lys av simulakrabegrepet, før oppgaven ble avsluttet med noen refleksjoner rundt deg hverdagslie som tema i Alvengs fotografier. Det hverdagslige er en vesentlig side ved gatefotografiet, og gjennom sin fremstilling av dette utviser Alveng med New York-fotografiene klare fellestrekk med gatefotografiet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleThis is MOST Important! : en undersøkelse av Dag Alvengs New York-fotografier i lys av det amerikanske gatefotografieten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-09-23en_US
dc.creator.authorHolmen, Monicaen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holmen, Monica&rft.title=This is MOST Important!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25903en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102644en_US
dc.contributor.supervisorEinar Pettersonen_US
dc.identifier.bibsys102098581en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24492/1/Master_MonicaHolmen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata